توسعه اعضای هیات علمی در آموزش عالی کشاورزی: آیا اندازه دانشگاه اهمیت دارد؟

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

آموزش عالی اخیرا با چالش ها و مسئولیت های جدیدی همچون انتظارات بالاتر برای کمک به تحولات ملی و منطقه ای، کاهش قابل توجهی در بودجه عمومی و بازارهای آموزشی بسیار رقابتی روبرو شده است. تحقیقات قبلی حاکی از ارتباط مثبت بین توسعه سرمایه های انسانی در موسسات آموزش عالی و ظرفیت آنها برای مقابله با این چالش هاست. با این وجود ، مطالعات تجربی کمی در مورد عوامل موثر در توسعه اعضای هیات علمی وجود دارد. هدف اصلی از این مطالعه بررسی مولفه های توسعه اعضای هیات علمی در آموزش عالی کشاورزی در ایران است. به طور خاص، این مطالعه با هدف بررسی تفاوت میان دانشکده های کشاورزی در مولفه های توسعه اعضای هیات علمی و نگرش دانشگاهیان نسبت به وضعیت فعلی و مطلوب توسعه آنها انجام شده است. علاوه بر این، نگرش اعضای هیات علمی نسبت به موثرترین مولفه توسعه آنها مورد بررسی قرار گرفت. جامعه مورد پژوهش 1837 نفر از اعضای هیات علمی بودند که 280 نفر از آنها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. نتایج نشان داد که اعضای هییت علمی رشد فردی را بالاتر و برابر با میانگین درک می کنند. همچنین بین دانشگاه ها در مولفه های توسعه اعضای هییت علمی براساس اندازه آنها به جز توسعه فردی آنها تفاوت معنی داری وجود دارد. نتایج همچنین شکاف های گسترده ای را بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب هر یک از مولفه های توسعه اعضای هییت علمی نشان داد. علاوه بر این، اعضای هییت علمی توسعه حرفه ای خود را به عنوان موثرترین مولفه توسعه مشخص کردند. در نهایت پیشنهادهایی برای بهبود توسعه اعضای هیات علمی در آموزش عالی کشاورزی به ویژه در ایران ارایه شده است.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
19 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p2108193 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!