ارزیابی اثرات نوبت کاری و مواجهه با صدا بر فشارخون در پرستاران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

نوبت کاری یکی از مهم ترین مشکلات پرستاران تلقی می شود و مواجهه هم زمان با صدای بیش ازحد مجاز می تواند اثرات زیان باری بر سلامت انسان موجب شود. هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر نوبت کاری و میزان مواجهه با صدابر فشارخون در پرستاران بیمارستان های جنوب کشور در سال 1398 بود.

روش ها

مطالعه حاضر مقطعی و از نوع توصیفی - تحلیلی است، تمامی پرستاران 3 بیمارستان واقع در جنوب استان فارس (350n=) به صورت سرشماری در سال 1398 وارد مطالعه شدند و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته اطلاعات شغلی، تعداد شیفت های روز و شب در هر هفته،  مشخصات جمعیت شناختی و عادات زندگی پرستاران موردبررسی و جمع آوری گردید.  تراز فشار صوت، آنالیز فرکانس صدا در ایستگاه کاری، فشارخون سیستولیک و دیاستولیک پرستاران قبل از شروع و بعد از اتمام شیفت کاری اندازه گیری شد. به منظور بررسی هریک از متغیرها و ارتباط آن ها از نرم افزار SPSS استفاده شد.

نتایج

میانگین تراز فشار صوت در ایستگاه شغلی پرستاران موردبررسی قبل و بعد از شیفت کاری به ترتیب برابر با 67/51، 27/69 دسی بل A بود. بالاترین میانگین تراز معادل فشار صوت مربوط به پرستاران بخش زایشگاه بود. میانگین فشارخون سیستولیک و دیاستولیک قبل از شیفت کاری پرستاران به ترتیب 104 و 66 و بعد از شیفت کاری به ترتیب 109 و 70 میلی متر جیوه بود. میانگین و انحراف معیار تعداد شیفت های شانه کاری پرستاران موردبررسی برابر با 29/1±49/1 بود. نتایج نشان داد با افزایش تراز فشار صوت و تعداد شیفت شبانه کاری، فشارخون سیستولیک و دیاستولیک کارکنان افزایش می یابد (R2 به ترتیب 86/0 و 79/0).

نتیجه گیری

صداهای تولیدی توسط منابع متعدد در بیمارستان هم زمان با نوبت کاری باعث تشدید اختلالات قلبی- عروقی در پرستاران می گردد. بنابراین در راستای پیشگیری از عوارض نامطلوب صدا و نوبت کاری نیاز به اجرای مداخلات مدیریتی و مهندسی می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p2108603 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!