تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر توانمندسازی در انجام روش های غربالگری سرطان پستان زنان 35 تا 55 ساله شهر گناباد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

سرطان پستان یکی از شایع ترین سرطان هاست که کماکان سردسته علل مرگ به علت سرطان، در بین زنان می باشد. تشخیص زودهنگام برای بهبود نتایج حاصله و میزان بقاء بسیار مهم می باشد. این پژوهش باهدف تعیین تاثیر مداخله ی آموزشی مبتنی بر توانمندسازی در انجام روش های غربالگری سرطان پستان زنان 35 تا 55 شهر گناباد در سال 1392 انجام شد.

روش ها

پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی بود که در سال 1392 در شهر گناباد و با انتخاب تصادفی 60 نفر از زنان 35 تا 55 ساله که به صورت تصادفی به دو گروه آزمون (30 نفر) و شاهد (30 نفر) تخصیص داده شده بودند، انجام شد. مداخله آموزشی بر مبنای توانمندسازی در گروه آزمون به اجرا درآمد. ابزار پژوهش پرسشنامه ای روا و پایا بود که قبل از انجام مداخله و دو ماه پس از اتمام مداخله آموزشی توسط آزمودنی ها تکمیل شد. داده ها وارد نرم افزار SPSS نسخه 20 شدند و با کمک آزمون های آماری همچون آزمون تی، کای دو و مک نمار مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.

نتایج

قبل از انجام مداخله آموزشی تفاوت معنا داری بین گروه های آزمون و شاهد ازنظر اجزای توانمندسازی و انجام روش های غربالگری سرطان پستان وجود نداشت (05/0<P-Value). اما بعد از انجام مداخله آموزشی تفاوت معنا داری در دو گروه آزمون و شاهد در اجزای توانمندسازی شامل آگاهی و دانش (044/0=P-Value)) نگرش (001/0=P-Value) خودکارآمدی(002/0=P-Value)  و عزت نفس (480/0=P-Value)  و انجام روش های غربالگری سرطان پستان شامل معاینه ی بالینی توسط پزشک (018/0=P-Value)، خودآزمایی پستان (015/0=P-Value)  و ماموگرافی (027/0=P-Value)  مشاهده شد.

نتیجه گیری

براساس نتایج به دست آمده، اجرای برنامه آموزشی مبتنی بر توانمندسازی می تواند بر انجام روش های غربالگری سرطان پستان در زنان موثر واقع شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p2108608 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!