تاثیر تغییر ساعات کشیک کارورزان داخلی در میزان رضایتمندی و ارتقای سطح آموزش

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مطالعات متعدد نشان می دهند که کشیک های طولانی مدت باعث کاهش کیفیت استراحت، کاهش کیفیت پاسخگویی، کاهش سرعت عمل و افزایش چشمگیر میزان خطای پزشکی می گردد. هدف از مطالعه حاضر تغییر در ساعات کشیک کارورزان بخش داخلی طی یک دوره ی 3 ماهه و بررسی اثرات آن بر جنبه های متفاوت فردی، رفتاری و آموزشی کارورزان می باشد.

روش کار

‎‎این مطالعه نیمه تجربی، بر روی 2 گروه از کارورزان بخش داخلی بعنوان گروه مداخله و کنترل  انجام شد. گروه کنترل دوره ی 3 ماهه بخش خود را بطور نرمال طی کردند. گروه تغییر اما دوره ی 3 ماهه ی  بخش خود را با نصف شدن ساعات کاری مداوم (بطور مثال یک کشیک 24 ساعته به 2 کشیک 12 ساعته تقسیم شد) طی کردند. در پایان دوره کارورزان یک فرم شامل سوالات متعددی در خصوص پارامترهای متفاوت آموزشی، رفتاری و... را تکمیل نمودند.

نتایج

کل کارورزان داخلی شرکت کننده در ‎‎این پژوهش 83 نفر بودند. نتایج تی مستقل حاکی از آن بود که میزان زیر مقیاس های واکنش فردی، آموزشی و رفتاری  بعد از تغییر ساعات کشیک افزایش می‎یابد و اختلاف معنی داری با میزان آنها قبل از تغییر ساعات کشیک دارد(0/001 >p)، و در مقابل آن میزان رضایتمندی از وضعیت تغییر یافته، بطور معناداری کاهش یافته است (0/001 >p).

نتیجه گیری

نتایج تحقیق حاضر نشان  می دهد که علیرغم اثر مثبت تغییر و اصلاح ساعات کشیک، کارورزان از بروز آن رضایت شخصی ندارند. علت ‎‎این امر را می‎توان در تازه و بالطبع ناقص بودن ‎‎این تغییر، مقاومت در برابر تغییر و همچنین مشکلات رفت و آمدی (هم برای کارورزان مقیم و هم کارورزان خوابگاهی)، دانست.

زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p2108865 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!