اثر ترتیب تمرینات ترکیبی هوازی - مقاومتی همراه با انسداد عروق بر آمادگی جسمانی زنان مسن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

ترتیب تمرینات ترکیبی یکی از اصول اساسی تمرین می باشد که بخصوص در زنان سالمندان و همراه با محدودیت جریان خون کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است. لذا هدف مطالعه حاضر مطالعه اثر ترتیب تمرینات ترکیبی (هوازی - مقاومتی در مقابل مقاومتی- هوازی) در یک جلسه تمرینی همراه با انسداد عروق بر عوامل آمادگی جسمانی زنان مسن بود.

روش بررسی

چهل نفر زن سالمند سن 60 تا 70 سال به طور تصادفی به دو گروه تمرین ترکیبی و یک گروه کنترل (13 نفر) تقسیم شدند. یکی از گروه های تمرینی ابتدا تمرین مقاومتی و سپس تمرین هوازی  (14 نفر) و گروه تمرینی دیگر ابتدا تمرین هوازی و سپس تمرین مقاومتی (13 نفر) را انجام دادند. هر دو بخش تمرین هوازی و مقاومتی در یک جلسه و همراه با انسداد عروق انجام شد. کل دوره تمرینی، 12 هفته و سه جلسه در هفته بود.

یافته ها

نتایج نشان داد که در مورد شاخص توده بدن، دو گروه تمرینی نسبت به گروه کنترل کاهش معنی داری داشت (0/001>p)، اما این کاهش در گروه تمرین هوازی- مقاومتی بیشتر بود (0/001>p). قدرت بالاتنه و پایین تنه هر دو گروه تمرینی نسبت به گروه کنترل افزایش معنی دار داشت (0/001>p)، اما این افزایش در گروه مقاومتی- هوازی بیشتر بود (0/001>p). استقامت عضلانی دو گروه تمرینی نسبت به گروه کنترل افزایش معنی داری داشت (0/001>p)، اما بین دو گروه تمرینی تفاوت معنی داری وجود نداشت (0/248<p). ظرفیت هوازی فقط بین گروه تمرین هوازی- مقاومتی با گروه کنترل تفاوت معنی داری وجود داشت (0/001>p)، در حالی که بین گروه مقاومتی- هوازی با کنترل (0/081=p) و دو گروه تمرینی با یکدیگر تفاوت معنی داری وجود نداشت (0/05<p). 

  نتیجه گیری

به نظر می رسد تمرینات ترکیبی همراه با انسداد عروق صرف نظر از ترتیب آن ها به طور موثری باعث بهبود عناصر آمادگی جسمانی زنان سالمند می شود و تفاوت قابل ملاحظه ای بین ترتیب این دو نوع تمرین در یک جلسه تمرین وجود ندارد. هر چند چنانچه اهداف تمرینی خاصی مد نظر باشد، ترتیب تمرینات می تواند تعیین کننده باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
68 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p2108887 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!