تاثیر مکمل رزوراترول در بهبود کبد چرب غیرالکلی: مروری بر مطالعات کارآزمایی بالینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

کبد چرب غیرالکلی با تجمع پاتولوژیکی چربی در کبد ایجاد  می شود و شیوع این اختلال در دنیا 36-35 درصد می باشد. شواهد نشان داده اند که درمان های کمکی از جمله استفاده از ترکیبات آنتی اکسیدانی می تواند در بهبود کبد چرب غیرالکلی موثر باشد. رزوراترول (3و5و4 تری هیدروکسی استیلبین) یک ترکیب پلی فنولیک می باشد که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. همچنین از طریق مکانیسم های دیگر مانند بهبود سطح آنزیم های کبدی و استرس اکسیداتیو در بهبود کبد چرب موثر می باشد. از این رو هدف از این مطالعه مروری، بررسی تاثیر مکمل رزوراترول در کنترل کبد چرب غیرالکلی می باشد.مطالعه حاضر یک مطالعه  مروری سیستماتیک بر کارآزمایی های بالینی انجام شده که به بررسی نتایج پژوهش های انجام شده در زمینه ارتباط مکمل یاری رزوراترول و کبد چرب غیرالکلی پرداخته است. مطالعات انجام شده از نوع کارآزمایی بالینی مرتبط با اثر دریافت مکمل رزوراترول بر کبد چرب غیرالکلی از پایگاه های PubMed، Scopus، ISI وGoogle Scholar بین سال های 2018-2000 با کلیدواژه های Resveratrol، Fatty Liver، Non-alcoholic Fatty Liver Disease، Nonalcoholic Steatohepatitis،  NAFLD موردبررسی قرار گرفتند.بین کارآزمایی های انجام شده، اکثر اثرات مثبتی از مکمل یاری رزوراترول بر بهبود علایم کبد چرب غیرالکلی از جمله استرس اکسیداتیو، التهاب، آنزیم های کبدی و مقاومت به انسولین نشان می دهند. همچنین کاهش محتوی چربی نیز در افراد موردمطالعه دیده شد. بااین وجود تعدادی از مطالعات هم نتایج متفاوتی داشته و اثر معنی داری از مکمل رزوراترول را نشان نمی دهند. رزوراترول می تواند اثرات مثبتی در کنترل کبد چرب غیرالکلی داشته باشد ، اما به دلیل ضدونقیض بودن نتایج مطالعات، نیاز به کارآزمایی های بیشتری در این زمینه می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p2108929 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!