بررسی پلی مورفیسم های T-786C و 4a4b ژن نیتریک اکسید سنتاز 3 (NOS3) در مردان ایرانی مبتلا به واریکوسل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

یکی از رایج ترین دلایل ناباروری در مردان، واریکوسل می باشد که عبارت است از اتساع و پیچ خوردگی غیرطبیعی سیاهرگ های شبکه پامپینیفرم که در نهایت باعث کوچک شدن بیضه می گردد. مطالعات نشان داده است که افزایش سطح مارکرهای استرس اکسیداتیو، از جمله نیتریک اکسید (NO) در وریدهای گشاد شدهی بیماران مبتلا به واریکوسل، سبب اختلال در عملکرد بیضه می شود. هدف از این مطالعه، بررسی پلیمورفیسمهای T-786C و 4a4b ژن NOS3 به عنوان یک فاکتور ژنتیکی رایج و بررسی ارتباط آن با خطر ابتلا به واریکوسل در بیماران ایرانی بود.

روش بررسی

با استفاده از تکنیک های Multiplex-ARMS PCR و PCR به ترتیب ارتباط بین پلی مورفیسم های T-786C و 4a4b ژن NOS3 در 60 مرد ایرانی مبتلا به واریکوسل و 61 نمونه کنترل بررسی شد. آنالیز آماری داده ها با استفاده از آزمون t-test انجام شد. سطح معنی داری، 05/0>P در نظر گرفته شد.

یافته ها: 

نتایج مطالعه حاضر نشان داد از این 60 فرد مبتلا به واریکوسل، 95 درصد دارای   ژنوتیپ -786TT، 3/3 درصد دارای ژنوتیپ هتروزیگوت -786TC و 6/1درصد افراد CC برای پلی مورفیسم T-786C بودند. علاوه براین، فقط 5 درصد برای پلی مورفیسم 4a4b هتروزیگوت (ab) و 95 درصد دارای ژنوتیپ نرمال aa بودند که از نظر آماری هیچ ارتباط معناداری مشاهده نشد.

نتیجه گیری: 

در این مطالعه، بیشتر افراد دارای دو ژنوتیپ TT و aa به ترتیب برای پلی مورفیسم های T-786C و 4a4b بودند. براساس این داده ها، ارتباط معنا داری بین پلی مورفیسم های ژن NOS3 و افراد مبتلا به واریکوسل مشاهده نشد. شایان ذکر است که مطالعاتی با نمونه های بیشتر برای تایید این یافته ها باید انجام شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p2109446 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!