گلوکانتیم؛ لیشمانیوز جلدی؛ واکنش آلرژیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تزریق سیستمیک یا داخل ضایعه ای گلوکانتیم در درمان لیشمانیوز جلدی،گاهی منجر به بروز واکنش آلرژیک موضعی می گردد. هدف از اجرای این مطالعه، بررسی تاثیر واکنش آلرژیک موضعی به گلوکانتیم در روند بهبود بیماری لیشمانیوز جلدی بود.

روش ها:

در یک مطالعه ی مقطعی گذشته نگر، داده های پرونده ی بیماران مبتلا به لشمانیوز جلدی که در درمانگاه پوست بیمارستان امام رضا (ع) از تاریخ اسفند 1384 تا اسفند 1389 تحت درمان موضعی با گلوکانتیم قرار گرفته بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. تمام مواردی که به گلوکانتیم واکنش آلرژیک موضعی نشان داده بودند، به عنوان گروه مورد و همچنین، مواردی از لیشمانیوز جلدی که هیچ گونه واکنش آلرژیک به درمان نشان ندادند، به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند. بیماران در دوره های پی گیری بعدی از نظر میزان بهبودی بعد از تزریق گلوکانتیم مورد ارزیابی قرار گرفتند.

یافته ها:

میانگین تعداد تزریق مورد نیاز جهت دست یابی به بهبودی کامل در بیماران آلرژیک به گلوکانتیم 76/3 ± 54/6 و در بیماران گروه شاهد 14/5 ± 77/9 عدد بود و بین این دو گروه تفاوت آماری معنی داری مشاهده شد (002/0 = P). مدت زمان رسیدن به بهبودی کامل در بیماران دارای واکنش آلرژیک موضعی به گلوکانتیم، به طور غیر معنی داری از نظر آماری، کوتاه تر بود.

نتیجه گیری:

این مطالعه نشان داد بیمارانی که واکنش آلرژیک موضعی به گلوکانتیم را بروز می دهند، تا دست یابی به بهبودی کامل در مقایسه با بیماران غیر آلرژیک، نیاز به تعداد تزریق کمتری دارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
62 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p2109537 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!