بررسی امکان سینرژیسم آثار دارویی بابونه و زنجبیل در کنترل درد و علائم همراه دیسمنوره اولیه؛ کارآزمایی بالینی کنترل شده تصادفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 مطالعه حاضر با هدف مقایسه تاثیر ترکیب بابونه و زنجبیل بر شدت درد دیسمنوره اولیه و علایم همراهش طراحی شد.

مواد و روش ها

این مطالعه یک کارآزمایی بالینی کنترل شده تصادفی روی 400 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه های اراک است. نمونه ها بعد از کسب رضایت آگاهانه، به صورت تصادفی در چهار گروه 100 نفره قرار گرفتند: زنجبیل با عسل، بابونه با عسل، زنجبیل و بابونه با عسل و مفنامیک اسید. داروها دو سیکل متوالی، از 2 روز قبل قاعدگی تا 3 روز اول آن سه نوبت در روز مصرف شدند. شدت درد، علایم همراه و میزان خون ریزی در سه روز اول قاعدگی هر سیکل (یک ماه قبل از مداخله و دو ماه مداخله) اندازه گیری شد. پس از جمع آوری داده ها، آنالیز آماری آن ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 با تست های آماری کروسکال والیس، کای اسکویر، فیشر، فریدمن، آنووا با اندازه گیری مکرر در سطح معنی داری 0/05 انجام گرفت. 

یافته ها

شدت درد، تعداد روزهای درد، کمردرد، مصرف مسکن، نمره کل علایم و میزان خون ریزی در هر چهار گروه به صورت معناداری کاهش یافته بود (0/001=P)، که بجز درباره نمره کل علایم و میزان خون ریزی بین گروه ها، تفاوت معناداری مشاهده نشد. ترکیب زنحبیل و بابونه در کاهش نمره کل علایم بهتر از سایر مداخلات عمل کرده بود (0/02=P). مفنامیک اسید نیز در کاهش خون ریزی نسبت به سایر مداخلات تاثیر بهتری داشت (0/008=P).

نتیجه گیری

نتایج مطالعه حاضر نشان داد که ترکیب زنجبیل و بابونه در کنترل درد مشابه مفنامیک اسید عمل می کند، اما در کاهش نمره علایم همراه، بهتر از مفنامیک اسید است.

زبان:
فارسی
صفحات:
3852 تا 3867
لینک کوتاه:
magiran.com/p2109947 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!