اثر هشت هفته تمرین هوازی همراه با مصرف رزوراترول بر بیان MFn1 و MFn2 میوسیت های قلب در مدل حیوانی کبد چرب غیرالکلی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کبد چرب غیرالکلی مهم ترین اختلال مزمن کبدی است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر تمرین هوازی همراه با مصرف رزوراترول بر بیان MFn1 و MFn2 بافت قلب موش های صحرایی مبتلا به کبد چرب غیرالکلی نر بود.

مواد و روش ها

 در این مطالعه تجربی، 48 سر موش صحرایی نر به دو گروه بیمار (40=n) و کنترل سالم (8=n) تقسیم شدند. کبد چرب غیرالکلی با رژیم غذایی پرچربی در موش ها القا و سپس این گروه به پنج زیرگروه تجربی تقسیم شد: بیمار، شم، تمرین بیمار، مکمل بیمار و تمرین مکمل بیمار. گروه های تمرینی به مدت هشت هفته برنامه تمرینی دویدن را روی تردمیل انجام دادند. به گروه های مکمل بیمار و تمرین مکمل بیمار (20 میلی گرم / کیلوگرم) رزوراترول تزریق شد. 48 ساعت پس از آخرین جلسه تمرینی، موش های صحرایی تشریح شدند؛ بافت قلب آن ها برداشته شد و بلافاصله در محلول نیتروژن مایع منجمد و در دمای منهای 80 درجه برای اندازه گیری MFn1 و MFn2 نگهداری شد. برای تجزیه و تحلیل آماری از تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی توکی در سطح معنی داری P≤0/05 استفاده شد.

یافته ها

 نتایج نشان داد القای کبد چرب باعث کاهش بیان MFn1 و (P=0/001) و MFn2 و (P=0/001)  نسبت به گروه سالم می شود. همچنین در گروه های مکمل بیمار و تمرین مکمل بیمار نسبت به گروه بیمار میزان MFn1 (به ترتیب P=0/002 و P=0/002) و MFn2 (به ترتیب P=0/000 و P=0/000) افزایش معنی داری داشت. 

نتیجه گیری

 احتمالا ترکیبی از تمرین هوازی و رزوراترول می تواند از طریق تغییر در بیان شاخص های هم جوشی میتوکندری، شاخص های آپوپتوز ناشی از استرس اکسیداتیو را در بیماران کبد چرب غیرالکلی تعدیل کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
3878 تا 3889
لینک کوتاه:
magiran.com/p2109949 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!