سنجش کیفیت رسوب بر اساس وضعیت فلزات سنگین (آهن، روی، مس، منگنز و نیکل) در رسوبات ساحلی بندر بوشهر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

رسوبات مخزن انباشت انواع آلاینده ها و جزء تفکیک ناپذیر اکوسیستم ها هستند که از این میان، فلزات سنگین به دلیل اثرات زیانبار روی زیست بوم ها و ماندگاری بسیار زیاد از اهمیت زیادی برخوردارند. پژوهش حاضر به منظور تعیین غلظت و درجه آلودگی فلزات آهن، روی، مس، منگنز و نیکل در رسوبات ساحلی بندر بوشهر انجام گرفت. به منظور نمونه برداری از رسوب در بندر بوشهر، مسافتی به طول 10 کیلومتر در نظر گرفته شد. از روش هضم اسیدی برای آماده سازی نمونه ها به منظور آنالیز فلزات استفاده شد. همچنین ویژگی های فیزیکی رسوب با استفاده از روش های استاندارد اندازه گیری شد. شدت آلودگی فلزات سنگین در رسوبات نیز با استفاده از شاخص های درجه آلودگی، درجه آلودگی اصلاح شده، ضریب آلودگی، ضریب غنی شدگی و شاخص های مولر تعیین شد. بر اساس نتایج، توزیع فلزات در رسوبات به صورت نیکل > مس > روی > منگنز > آهن به دست آمد. در مطالعه حاضر به دلیل فاصله عسلویه تا بندر بوشهر مقادیر کمتری برای فلز نیکل به دست آمد. نتایج شاخص های آلودگی ژیوشیمیایی مولر و سایر شاخص ها حاکی از آن بود که رسوبات سطحی منطقه مورد مطالعه در وضعیت غیر آلوده قرار دارند. مقایسه میانگین فلزات در رسوبات با استانداردهای کیفیت رسوب نشان داد که غلظت فلزات مطالعه حاضر از سطوح استانداردها کمتر است. در نتیجه نوار ساحلی بندر بوشهر نسبت به فلزات آهن، روی، مس، منگنز و نیکل فاقد آلودگی است. این پژوهش نشان می دهد که اگرچه تغییرات کمی در یافته های این شاخص ها وجود دارد، ترکیب آنها درک جامع تری از خطرات فلزات سنگین در رسوبات سطحی بندر بوشهر به ما می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
341 تا 353
لینک کوتاه:
magiran.com/p2110228 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!