ارزیابی برخی شاخص های مهم تولید محصول ذرت علوفه ای در سیستم بدون خاک ورزی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
خاک ورزی مرسوم باعث افزایش فشردگی و کاهش خلل و فرج و ظرفیت آبی شده و افزایش فرسایش آبی و بادی خاک می گردد. برای جلوگیری از چنین وضعیتی در بسیاری از کشورهای دنیا خاک ورزی حفاظتی به عنوان یک راه کار موثر مورد توجه قرار گرفته است. در شرکت کشت و صنعت ودامپروری مغان نیز سالانه زمان و هزینه زیادی صرف انجام خاک ورزی مرسوم برای تولید محصول ذرت علوفه ای کشت دوم می گردد. به منظور دستیابی به اهداف این پژوهش آزمایش به صورت فاکتوریل برپایه طرح کاملا تصادفی با دو فاکتور روش خاکورزی (خاکورزی مرسوم و نوتیلج) و روش آبیاری (آبیاری جوی و پشته و آبیاری بارانی) در سه تکرار انجام شد. نتایج تحلیل های آماری با استفاده از نرم افزار SPSS نشان داد عملکرد محصول (15 درصد)، متوسط میزان سوخت مصرفی، تردد ماشین آلات، متوسط میزان آب مصرفی و بهره وری انرژی سوخت مصرفی در روش نوتیلج به شکل معنی داری بهتر از روش خاک ورزی مرسوم می باشد. همچنین نتایج با استفاده از نرم افزار MCDM Engine مورد ارزیابی مجدد قرار گرفت و سیستم بی خاک ورزی به روش آبیاری بارانی با مقدار CL* (نزدیکی نسبی گزینه به راه حل ایده آل) 98/0، به عنوان بهترین روش خاک ورزی انتخاب گردید. این بدین معنی است که روش بی خاکورزی با آبیاری بارانی می تواند روشی مناسب برای تولید پایدار محصول ذرت علوفه ای کشت دوم در شرکت مغان و منطقه مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
95 تا 106
لینک کوتاه:
magiran.com/p2110600 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!