مقایسه پیش بینی فشارمنفذی با استفاده از روش مرسوم سرعت لرزه ای و روش بر پایه داده های مقاومت صوتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در تحقیق حاضر فشار منفذی و مکانیسم ایجاد آن در یکی از میادین جنوب غرب کشور با استفاده از دو روش 1) سرعت حاصل از وارون سازی لرزه ای، 2) استفاده مستقیم از داده های مقاومت صوتی لرزه ای، مورد تخمین قرار گرفته و نتایج مقایسه شدند. ابتدا با انجام وارون سازی لرزه ای، مکعب داده های مقاومت صوتی لرزه ای به دست آمد و سرعت لرزه ای از آن استخراج شد. با انجام برازش بین داده های فشار موثر از یک طرف و داده های سرعت لرزه ای و مقاومت صوتی از طرف دیگر، روابط بین این داده ها تعیین و مدل های اولیه به دست آمدند و سپس با اعمال تصحیحات لازم برای هر دو مدل، ضرایب کالیبراسیون مورد نیاز نهایی شدند و در برگردان داده های مذکور به مکعب تنش موثر مورد استفاده قرار گرفتند. در ادامه مکعب تنش موثر در هر دو مدل به مکعب فشار منفذی تبدیل شدند. نتایج حاصل از این تحقیق، اعم از تفکیک لایه های مخزنی و نیز دارا بودن ضریب همبستگی (R) بالا بین داده های پیش بینی شده و داده های آزمایش فشار چاه (91/. برای روش سرعت و 925/. برای روش مقاومت صوتی) و همچنین خطای استاندارد پایین، نشان دهنده توانایی قابل قبول روش های لرزه ای به کارگرفته شده در این تحقیق برای پیش بینی فشار منفذی در مخازن کربناته هستند. در نهایت با مقایسه نتایج، نشان داده شد که روش به کارگیری مستقیم داده های مقاومت صوتی لرزه ای در پیش بینی فشار منفذی که برای اولین بار توسط مولفین مقاله در مخازن کربناته مورد استفاده قرار گرفته است، بهبود قابل ملاحظه ای در میزان تفکیک لایه های مخزنی در مقایسه با روش مرسوم سرعت داشته است، به طوری که وضوح تفکیک مخازن سروک و ایلام بیشتر شده و لایه مخزنی کم ضخامت بورگان آشکار شد و نیز لایه مخزنی فهلیان که در روش سرعت به درستی تفکیک نشده بود در روش جدید به درستی و با فشار منفذی بیشتر از لایه های بالایی و پایین خود شناسایی شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
96 تا 107
لینک کوتاه:
magiran.com/p2110714 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!