جهان و بیماری کرونا ویروس جدید (کووید-19)

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
یادداشت تحریریه (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

به هنگام تکمیل این سخن سردبیری در بیست و سوم فروردین سال 1399 برابر با یازدهم آوریل سال 2020 میلادی، تقریبا صد روز از گزارش رسمی بیماری جدیدی در شهر ووهان Wuhan)) چین می گذرد. این بیماری در تاریخ بیست و دوم بهمن سال 1398 برابر با یازدهم فوریه سال 2020 میلادی، رسما توسط سازمان جهانی بهداشت با نام کرونا ویروس جدید (کووید-19) novel coronavirus disease (COVID-19) نام گذاری شد. طغیان (Outbreak) بیماری که در ابتدا مربوط به یک شهر در چین می گردید، اکنون تبدیل به یک عالم گیری (Pandemic) وسیعی گردیده است که آمار رسمی مبتلایان آن در بیش از دویست کشور و منطقه جهان از یک میلیون و هفتصد هزار نفر، و تعداد مرگ آن از صد هزار نفر گذشته است. با این سرعت بالایی که این بیماری در حال رخ دادن است، شکی وجود ندارد که دانسته های علمی ما نسبت به نادانسته ها و یا بددانسته های ما پیرامون این بیماری، سهم بسیار کوچکی را به خود اختصاص داده است. با این حال، شکی هم وجود ندارد که برای مبارزه قاطع با این بیماری، چاپ و انتشار تمامی دانسته های علمی از اهمیتی حیاتی برخوردار می باشد [2-1]. در عین حال، تلاش برای کاهش نادانسته ها و جلوگیری از انتشار بددانسته ها نیز به همان درجه از اهمیت می رسد [3]. از این رو، مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در راستای اهداف عالیه خود که همانا چاپ و انتشار صحیح ترین یافته های محققان، پیرامون سلامت جوامع انسانی است، آمادگی خود را به جهت چاپ و انتشار آخرین دستاورد دانش مندان ایرانی پیرامون بیماری کرونا ویروس جدید (کووید-19) اعلام می دارد. بدیهی است کلیه مقالات ارسالی که دارای مجوز از یک کمیته اخلاق معتبر باشند، در کوتاه ترین زمان ممکن مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تایید داوران، در کوتاه ترین زمان ممکن نیز به صورت برخط (Online) به چاپ خواهند رسید. تدابیری اندیشیده شده است که با مساعدت کارمندان، داوران و ویراستاران فرهیخته مجله، انشاالله هیچ وقفه ای در این امر ایجاد نگردد. مشتاقانه منتظر دریافت نظرات و مقالات علمی شما پیرامون این بیماری، جهت چاپ در مجله دانشگاه می باشم.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 2
لینک کوتاه:
magiran.com/p2110726 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!