ابعاد صلاحیت بالینی پرستاران شاغل در بخش های مراقبت ویژه و ارتباط آن با عوامل زمینه ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

صلاحیت بالینی بکارگیری مدبرانه، مهارت های تکنیکی و ارتباطی، دانش، استدلال بالینی، عواطف و ارزش ها در محیط های بالینی می باشد.  توسعه صلاحیت حرفهای پرستاران سرمایه گذاری برای تضمین ایمنی وکیفیت مراقبت از بیمار می باشد. از عوامل موثر درصلاحیت بالینی می توان تجربه، محیط، استفاده از فرصت ها، انگیزه، دانش نظری و خصوصیات فردی را نام برد . در این میان صلاحیت پرستاران بخش های ویژه به علت حساسیت و پیچیدگی های آین بخش ها در بهبود کیفیت علمی و عملی آنان و در نهایت بهبود مراقبت بیماران با شرایط بحرانی بسیار موثر است.

هدف

هدف از مطالعه حاضرتعیین صلاحیت بالینی پرستاران شاغل  دربخش های مراقبت ویژه  و ارتباط آن با عوامل زمینه ای می باشد.

مواد و روش ها

مطالعه ی حاضر از نوع توصیفی تحلیلی می باشد. جامعه آماری ،پرستاران شاغل در11 بخش مراقبت ویژه، 3 بیمارستان آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال  1396 بود روش نمونه گیری به صورت سرشماری بود.  122نفر (2/87 درصد) پرستاران پرسشنامه ها را به  روش خود گزارش دهی تکمیل نمودند. ابزار پژوهش پرسشنامه عوامل دموگرافیک با پرسشنامه صلاحیت بالینی پرستاران بخش های ویژه عبادی و همکاران  با پنج حیطه مدیریت مراقبت، صلاحیت عملی، مدیریت فردی، بیمار محوری و دانش پژوهی می باشد. از مقیاس لیکرت 5 نمره ای ازحداقل نمره یک تا حداکثر نمره 5 (جهت سنجش گویه ها استفاده شد. روایی پرسشنامه در مطالعه عبادی و همکاران در سال 1393 انجام شده بود. پایایی پرسشنامه در این مطالعه، با استفاده ازضریب آلفای کرونباخ (94.=.α) بدست آمد.  تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS 24  واستفاده از آمار توصیفی و استنباطی انجام شد.

یافته ها

میانگین و انحراف معیار نمره ی صلاحیت بالینی پرستاران42/ . ± 24/4 از 5 می باشد. بیشترین نمره ی ابعاد آن مربوط به حیطه های مدیریت فردی با نمره ی 49/0±37/4 و کمترین نمرات مربوط به حیطه ی دانش پژوهی با نمره ی 31/1±72/3 بوده است. در حیطه ها، بعد مدیریت مراقبت  با جنسیت مونث ارتباط مستقیم دارد (017/0= p 002/2= t). بین سایر عوامل زمینه ای با صلاحیت بالینی وابعاد آن ارتباطی یافت نشد (05/0=α).

بحث و نتیجه گیری

صلاحیت بالینی پرستاران بخش های مراقبت ویژه در این مطالعه بالا می باشد.به علت نوع نگرش زنان نسبت به حرفه پرستاری،در مدیریت مراقبت از بیماران صلاحیت بیشتری نسبت به مردان  دارند. ولی با توجه پایین بودن نمرات پرستاران در بعد دانش پژوهی لازم است که به مباحثی همچون استفاده از تکنولوژی های نوین و فناوری اطلاعات در پرستاری ، مراقبت های مبتنی بر شواهد، پژوهش محوری،آموزش مداوم و  ضمن خدمت برای ارتقای صلاحیت پرستاران بخصوص در بخش های مراقبت ویژه توجه بیشتری گردد که این نیازمند تمرکزبیشتر به این مباحث در سیاست گذاری ها و سطوح عالی مدیران  می باشد. از محدودیت های مطالعه ارزیابی به وسیله خود گزارش دهی می باشد که نیازمند مطالعات بیشتر به شیوه های دیگر نیز می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p2110772 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!