مدیریت مراقبت بهداشتی و نظارت دارویی الکترونیکی جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید- 19 ویروس (SARS-CoV-2) ، افزایش تیعیت از رژیم درمانی و کاهش اضطراب بیماری کووید- 19بعد از جراحی بای پس عروق کرونر قلب - یک مطالعه پایلوت

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بیماری کووید-19(COVID-19) که کل جهان را فراگرفته است ناشی از ویروس (2 (SARS-CoV-  می باشد که چالش های برای نظام سلامت جهانی و تهدیدی برای بیماران قلبی به وجود آورده است.

روش کار

این پژوهش پایلوت از نوع نیمه آزمایشی با گروه کنترل است. جامعه آماری مورد مطالعه ی این تحقیق بیماران دارای تجربه جراحی  عروق کرونر قلب می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس  در دو گروه 5نفر (مداخله و کنترل)  گمارده شده اند. داده های تحقیق با استفاده از پرسشنامه دموگرافیک و پرسشنامه تبیعت از رژیم درمانی بیگی (1391)، پرسشنامه محقق ساخته پیشگیری از ابتلا به ویروس SARS-CoV-2 ، پرسشنامه اضظراب بیماری کووید-19 جمع آوری شده و با استفاده از آزمون تی مستقل و کای دو(خی دو)  و نرم افزار spssمورد تجزیه و تحلیل قرا گرفت.

یافته ها

یافته های این تحقیق نشان داد که میزان تبعیت از رژیم دارویی و تبعیت از رژیم غذایی و فعالیت جسمانی  و تبعیت از مسایل پیشگیرانه ابتلا به کویید19 (ویروس کرونا2019) در طی 10 جلسه از شروع مداخله، در گروه آموزشی تغییر معنادرای وجود دارد (005/0≥p). همچنین میزان اضطرب بیماری کویید 19 در این بیماران به طور معناداری کاهش یافت. همچنین گروه آموزشی براساس سن (45-80)، BMI، مشخصات بیماری همگن شدند لذا قبل از آموزش گروه آموزشی و کنترل از لحاظ دموگرافیک و تبعیت از رژیم درمانی تفاوت معناداری باهم نداشتند.

نتیجه گیری

خدمات الکترونیکی و استفاده از ویزیت الکترونیکی  (e-visit)در مراقبت های بهداشتی اولیه و تبعیت رژیم درمانی در منزل،کاهش اضطراب بیماری کووید-19با استفاده از فضای مجازی، تلفن همراه و اینترنت می تواند یک نظارت دقیق در وضعیت بیماران را امکانپذیر سازد  و از رفت و آمدهای بی مورد بیماران در خطر جهت جلوگیری از ابتلا به بیماری کووید 19 مناسب باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
26 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p2110956 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!