مدیریت پرندگان در خاک چال های شهری

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

بسیاری از پرندگان در جهان به دلایل مختلف در خطر انقراض قرار گرفته اند که از جمله آن می توان به مسمومیت پرندگان با مواد شیمیایی و فلزات سنگین اشاره کرد. تخریب زیستگاه ها تاثیر منفی بر پرندگان داشته و گونه های مختلف به دلیل کمبود غذا در زیستگاه های طبیعی، غذای خود را در میان زباله ها جستجو می کنند . دفع نادرست پسماندها یکی از علل مسمومیت پرندگان در محل های تجمع زباله است. روزانه حجم زیادی زباله در شهرها تولید می شود که این پسماندهای انسانی نه تنها ارزش غذایی زیادی ندارند، بلکه باکتریها و ویروسهای موجود در آنها و باقیمانده مواد شیمیایی، داروها و سموم، حیات پرندگان را تهدید میکند. مدیریت و تعامل انسان و پرندگان در اینگونه مناطق مستلزم شناخت گونه های استفاده کننده از سایت، دلایل جذب و همچنین ارزیابی مخاطراتی است که برای انسان دارد. این گونه ها ممکن است گونه هایی نادر بوده که خود در آستانه ی تهدید و نابودی قرار بگیرند و یا گونه هایی باشند که با مهاجرت به مناطق مختلف در انتقال بیماریها نقش داشته باشند. به منظور کنترل جمعیت پرندگان در خاک چالها، روش های مختلفی پیشنهاد شده است که از جمله میتوان به محدود کردن دسترسی فیزیکی پرندگان به زباله ها از طریق پوشاندن آنها با لایه های پلاستیکی ضخیم یا مواد دیگر در خارج از ساعات کاری، توسط سازمان مدیریت پسماند در شهرداری ها، اشاره کرد. افزایش کارایی عملیات فراوری زباله و کاهش زمان تلمبار شدن زباله نیز در کاهش حضور پرندگان موثر است. احیای زیستگاه های طبیعی نظیر تالاب ها میتواند در درازمدت به بهبود وضعیت زیستگاه طبیعی پرندگان و فراهم شدن شکار طبیعی آنها کمک کند. تغییر در پوشش گیاهی منطقه و مدیریت فضای سبز، کاهش مناطق آبی در محیط و استفاده از شیوه آبیاری قطرهای در منطقه نیز از جمله روش های کم هزینهای است که به کاهش حضور پرندگان کمک میکند. ترساندن پرندگان با استفاده از سر و صدا و یا حضور انسان، نصب پخش کننده های صوتی و یا تولیدکننده های امواج نیز با توجه به نوع گونه ها و شرایط منطقه در کشورهای مختلف استفاده و پیشنهاد شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p2111140 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!