نقش تمرینات بازی محور بر خودپنداره بدنی دانش آموزان دارای اضافه وزن با اختلال هماهنگی رشدی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تغییرات ترکیب بدن بر ابعاد مختلف جسمانی، حرکتی و روانی افراد اثر میگذارد. ضعف خودپنداره یکی از مسایلی است که هم کودکان دارای اضافه وزن و هم کودکان مبتال به اختلال هماهنگی با آن مواجه هستند. در این ارتباط، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر تمرینات بازی محور بر خودپنداره کودکان دارای اضافه وزن مبتال به اختلال هماهنگی رشد (Disorder Coordination Developmental) انجام شد.

روش ها

پژوهش حاضر از مطالعات نیمه تجربی میباشد که در آن 50 کودک 10-8 ساله با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و براساس معیارهای ورود به پژوهش از بین مدارس ابتدایی انتخاب شدند و پس از انجام پیش آزمون به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (30=n)و کنترل (20=n) قرار گرفتند. در مرحله پیش آزمون و پس آزمون برای سنجش اختلال هماهنگی افراد از آزمون رشد حرکتی (2-MABC (Movement Children for Battery Assessmentو برای بررسی خودپنداره بدنی از پرسشنامه Wilson استفاده شد. گروه آزمایش به مدت سه ماه در تمرینات شرکت نمودند و نتایج آزمونها در مرحله پس آزمون با استفاده از نرم افزار 21 SPSS و آزمون تحلیل کوواریانس یک طرفه در سطح معناداری 0/05 تجزیه و تحلیل گردیدند.

یافته ها

نتایج نشان دادند که تفاوت نمرات خودپنداره و خرده مقیاسهای چربی، هماهنگی، لیاقت، عزت نفس، انعطاف و ظاهر بین دو گروه معنادار میباشد؛ اما تفاوت در مولفه های قدرت، استقامت، فعالیت بدنی و سالمتی معنادار نبود. 

نتیجه گیری

دوران کودکی یکی از مراحل مهم در شکلگیری خودپنداره میباشد. بر مبنای نتایج، سودمندی بر رشد اجتماعی و روانی کودکان دارای اضافهوزن و مبتال به اختلال هماهنگی (که بیشتر در معرض مشکالت عاطفی هستند) دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
184 تا 191
لینک کوتاه:
magiran.com/p2111149 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!