رتبه‏ بندی نشانگان بیماری های گوارشی از نظر سادگی، در دسترس بودن و عوارض کمتر درمان از دیدگاه متخصصان طب ایرانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

در طب سنتی ایران، دستگاه گوارش به خصوص معده به علت ارتباط نزدیک با دیگر اعضای بدن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. شیوع علایم بیماری های گوارشی میزان بالایی را به خود اختصاص می دهند و بروز بیماری های آن روز به روز در حال افزایش است. با توجه به اهمیت بیماری های گوارشی در این مطالعه به بررسی سادگی، در دسترس بودن، عوارض کمتر، شیوع و خطر به بررسی برخی از علایم گوارشی پرداخته شده است.

مواد و روش‏ها:

این مطالعه، یک مطالعه کیفی است که در سال 1397 در شهر تهران انجام شده است. در این مطالعه پس از بررسی برخی از منابع طب سنتی و کلاسیک علایم بیماری های گوارشی پرسش نامه ای مبنی بر بررسی علایم از نظر ساده و در دسترس بودن درمان، عوارض، هزینه کمتر درمان در طب سنتی و همچنین اهمیت این علایم از نظر شیوع و میزان خطر طراحی شد و در نهایت این پرسش نامه در اختیار سیزده نفر از اعضای هییت علمی طب سنتی ایران قرار گرفت و نتایج حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS تحلیل شد.

یافته ها:

یافته های این مطالعه نشان داد که از نظر کلی در بین علایم مختلف بیماری های گوارشی از نظر ساده بودن، در دسترس بودن، عوارض، هزینه کمتردرمان، شیوع و میزان خطرعلایم، علامت‏های افزایش ترشح بزاق 74 درصد، سوء هاضمه 76 درصد، آروغ 74 درصد، برگشت غذا 75 درصد، یبوست 76 درصد و نفخ شکم 77 درصد بالاترین درصدها را به خود اختصاص داده ‏اند.
 
نتیجه گیری:

یافته های حاصل از مطالعه حاضر نشان داد که طب سنتی می تواند به طور میانگین بیشترین اثر را در افزایش ترشح بزاق، از بین بردن بوی بد دهان، سوء هاضمه، آروغ، یبوست و نفخ در بین علایم مختلف بیماری های گوارشی، از نظر ساده بودن، در دسترس بودن درمان، عوارض، هزینه کمتر، شیوع و میزان خطر داشته باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
111
لینک کوتاه:
magiran.com/p2111851 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!