بهینه سازی نوین تهیه پودر قهوه هسته خرما به عنوان فرآورده طب سنتی و بومی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

به دلیل اهمیت و مصرف گسترده، مطالعات متعددی روی هسته خرما انجام شده است. مطالعات حیوانی نشان می دهند که مصرف عصاره هسته خرما در کاهش قند خون موثر بوده است. قهوه بدون کافیین هسته خرما یک جایگزین مناسب برای افرادی است که قهوه زیاد مصرف می کنند. با توجه به ویژگی های هسته خرما تبدیل آن به شکل پودر خوراکی با چالش های فراوانی همراه است که می تواند به کاهش تمایل تولیدکننده و مصرف کننده برای استفاده از این محصول ارزان و با ویژگی های مطلوب منجر شود. رویکردهای بهینه سازی نوین بر پایه علوم آماری، اطمینان خاطر بالایی را برای ایجاد شرایط جهت تولید بهینه مواد دارویی فراهم می کند.

مواد و روش ها:

هسته خرمای کبکاب توسط کارشناس آزمایشگاه گیاهان دارویی شناسایی و با آب شسته و خشک شد. 50 گرم هسته خرما در کوره با دمای 200 درجه سانتی گراد به مدت 25 دقیقه حرارت داده شد تا بریان شود. بعد از آسیاب اولیه برشی، برای رسیدن به پودر یکنواخت، فاکتورهای موثر بر کاهش اندازه ذره ای با روش استفاده از آسیاب توپی توسط طرح D-optimal توسط نرم افزار Design-Expert مورد ارزیابی قرار گرفت. توزیع اندازه ذره ای به عنوان پاسخ در نظر گرفته شد و پودر بهینه از نظر خصوصیات داروسازی ارزیابی شد.

یافته ها:

شاخص های مدل به دست آمده برای تهیه پودر از نظر آماری قابل قبول و مناسب هستند. برای مثال مقدار 81/0 برای Pred R-Squared در تناسب با Adj R-Squared با مقدار 93/0 است. معادله محاسبه شده نشان می دهد که در صورت افزایش زمان و کاهش سرعت و در صورت داشتن چرخش معکوس، توزیع اندازه ذرهای باریک تری حاصل خواهد شد.

نتیجه گیری:

پودر به دست آمده ضمن داشتن اندازه ذره ای و توزیع اندازه ذره ای مناسب دارای خصوصیات قابل قبول جریان پذیری برای نوین سازی فرآورده طب سنتی مذکور است. همچنین روش به کار رفته در این مطالعه می تواند الگوی مناسبی برای سایر فرآورده های طب سنتی باشد که در فرآیند تهیه، نیاز به تدبیر دارند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
97
لینک کوتاه:
magiran.com/p2111852 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!