کیفیت خدمات در بیمارستان های ایران: مرور نظام مند و متاآنالیز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کیفیت خدمات بیمارستانی منجر به افزایش رضایت بیماران و در نهایت بهبود عملکرد بیمارستان می شود. این پژوهش با هدف مرور کیفیت خدمات در بیمارستان های ایران انجام شد.

روش ها:

 این مطالعه مروری نظام مند و متاآنالیز در سال 1397 انجام شد. مقالات مرتبط با سنجش کیفیت خدمات در بیمارستان های ایران منتشر شده تا شهریورماه 1397 در 7 پایگاه داده ای، جستجو، جمع آوری و ارزشیابی کیفیتی شدند. در نهایت، تعداد 15 مقاله انتخاب و با استفاده از نرم افزارComprehensive Meta-Analysis  میانگین شدند.

نتایج:

 بر مبنای مدل اثر تصادفی، میانگین نمره ادراک و انتظارات از کیفیت خدمات به ترتیب 7/19 (6/63- 7/75: حدود اطمینان 95%) و 53/9 (07/10- 99/8: حدود اطمینان 95%) به دست آمد. میانگین نمره انتظارات بیماران از خدمات در استان های مرکزی ایران و بیمارستان های آموزشی بیشتر بود. میانگین نمره ادراک و انتظارات بیماران از کیفیت خدمات با گذشت زمان کاهش (0001/0=P) و با افزایش در حجم نمونه ، افزایش می یافت (0001/0=P).

بحث و نتیجه گیری: 

روی هم رفته کیفیت خدمات کمتر از انتظارات بیماران بوده است؛ بنابراین سیاست گذاران و مدیران نظام سلامت باید اقدامات جدی به منظور شناسایی انتظارات بیماران و نارضایتی آن ها انجام دهند و با استفاده از استراتژی های مدیریتی زمینه را جهت افزایش کیفیت خدمات فراهم سازند.

زبان:
فارسی
صفحات:
357 تا 370
لینک کوتاه:
magiran.com/p2112004 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!