تاثیر تمرین هوازی و مصرف مکمل انار بر پراکسیداسیون لیپیدی و برخی مولکول های چسبان زنان چاق

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

یکی از این مکمل های گیاهی با خواص درمانی، مکمل انار است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر هشت هفته تمرین هوازی و مصرف مکمل انار بر پراکسیداسیون لیپیدی و برخی مولکول های چسبان در زنان چاق بود.

روش ها: 

در این کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور چهل زن چاق با شاخص توده بدنی بیشتر ازkg/m2  30 به صورت تصادفی در چهار گروه تمرین هوازی، انار، تمرین هوازی+ انار و دارونما قرار گرفتند. مداخلات به مدت هشت هفته انجام شد. برنامه تمرین شامل دویدن بر روی نوار گردان با 65 درصد ضربان قلب بیشینه به مدت 16 دقیقه در هفته اول بود که در هفته هشتم به 30 دقیقه با 80 درصد ضربان قلب بیشینه رسید. گروه های مکمل یا دارونما روزانه 200 میلی گرم، به مدت دو ماه مصرف کردند. 24 ساعت قبل و 48 ساعت بعد از مداخلات، از تمام آزمودنی ها نمونه خون جهت اندازه گیری متغیرها گرفته شد. جهت مقایسه و بررسی تغییرات متغیرها در چهار گروه پژوهش و در دو زمان خون گیری (پیش و پس از آزمون)، از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و t زوجی استفاده شد.

نتایج: 

نتایج نشان داد که MDA، ICAM-1 و VCAM-1 در سه گروه مداخله (گروه های تمرین+ انار، تمرین و انار) به طور معنادار کاهش یافت (05/0<P). این کاهش در گروه تمرین + انار به طور معنادار بیشتر از دو گروه تمرین و انار به تنهایی بود (05/0<P).

بحث و نتیجه گیری:

 به نظر می رسد هشت هفته تمرین هوازی به همراه مصرف مکمل انار می تواند نتیجه بهتری در کاهش التهاب و استرس اکسایشی در جهت پیشگیری از بیماری های مرتبط با چاقی در زنان چاق داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
371 تا 383
لینک کوتاه:
magiran.com/p2112005 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!