ارائه مدل صلاحیت های حرفه ای آموزشگران زمینه صنعت هنرستان های فنی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پژوهش حاضر با هدف ارایه مدل صلاحیت های حرفه ای آموزشگران زمینه صنعت هنرستان های فنی انجام شد. روش پژوهش به لحاظ هدف، توسعه ای و کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات، آمیخته متوالی بود. در بخش کیفی از روش پدیدارشناسی و در بخش کمی از روش پیمایشی مبتنی بر تحلیل حداقل مربعات جزیی استفاده گردید. مشارکت کنندگان در پژوهش شامل رییس و کارشناسان اداره آموزش های فنی و حرفه ای اداره کل آموزش و پرورش، مدیران و آموزشگران هنرستان های فنی و حرفه ای شهر زنجان در سال تحصیلی 98 - 97 بود. در بخش کیفی 23 نفر از طریق روش نمونه گیری هدفمند نظری و در بخش کمی 164 نفر با روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. داده ها در بخش کیفی از طریق مصاحبه نیمه ساختارمند و عمیق و در بخش کمی از طریق پرسشنامه 43 سوالی حاصل از مقوله های کیفی گردآوری شد. اعتبار و روایی داده های کیفی با رویکرد دریافت تایید مشارکت کنندگان، توصیف غنی متن، پرسش و جستجوگری از همکار و پرسشنامه از طریق نظر متخصصان و آلفای کرونباخ (76/0) تایید گردید. در مرحله کدگذاری کیفی 43 مقوله فرعی و 13 مقوله اصلی در 4 حیطه شناسایی شدند. حیطه دانش با 12 مقوله فرعی و 3 مقوله اصلی دانش و آگاهی از بازار کار، دانش فنی و حرفه ای زمینه صنعت و دانش تربیتی، حیطه مهارت با 10 مقوله فرعی و 4 مقوله اصلی مهارت های فناوری اطلاعات و صنعت، مهارت مربی گری و مرشدی، مهندسی ایمنی و بهداشت محیط کار و مهارت مدیریت و سازماندهی محیط یادگیری، حیطه توانایی با 12 مقوله فرعی و 3 مقوله اصلی توانایی های ادراکی و ذهنی، ارتباطات بین فردی موثر و تعامل سازنده و مشارکت با محیط بیرونی و حیطه نگرش با 10 مقوله فرعی و 3 مقوله اصلی رویکرد خود توسعه ای، خوش بینی به مهارت آموزی و نگرش کارآفرینانه و تولیدمحور شناسایی گردید. در بخش کمی مولفه های مدل با بار عاملی، میانگین واریانس استخراجی و روایی همگرا بالای (4/0)، ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بالای (7/0)، ضرایب معناداری z بالای (96/1)، با ضریب تعیین (R2) و نیکویی برازش (GoF) مناسب (59/0) مورد تایید قرار گرفت.

زبان:
فارسی
صفحات:
253 تا 285
لینک کوتاه:
magiran.com/p2112179 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!