اولویت‏ بندی زیرحوضه ‏ها از نظر سیل‏ خیزی با استفاده از مدل HEC-HMS در بالادست رودخانه خشک شیراز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سیل یکی از پدیده ‏های پیچیده و مخرب طبیعی است که هرساله خسارت های سنگینی به وجود می آورد. از این‏رو، برای اجرای برنامه‏ های کنترل سیلاب در بالادست حوضه‏ های بزرگ باید چگونگی تاثیر آنها را بر سیلاب حوضه ارزیابی کرد. در تحقیق حاضر به اولویت ‏بندی زیرحوضه‏‏ ها از نظر سیل‏خیزی در حوضه آبخیز چنارسوخته با مساحت 036/141 کیلومترمربع با استفاده از نرم ‏افزار HEC-HMS پرداخته ‏شده است. در تحقیق پیش رو پس از تهیه اطلاعات مورد نیاز برای تهیه هیدروگراف سیل، از روش شبیه‏ سازی هیدرولوژیکی SCS در شبیه‏ سازی تبدیل بارش به رواناب در سطح زیرحوضه‏ ها و همچنین به‏م نظور استخراج هیدروگراف سیل خروجی حوضه از روش SCS استفاده ‏شده است. اولویت ‏بندی زیرحوضه ‏ها از نظر سیل‏خیزی با به‏ کارگیری مدل HEC-HMS و واسنجی لازم با پارامترهای تلفات اولیه، شماره منحنی و زمان تاخیر صورت گرفت. همچنین، به ‏منظور ارزیابی آثار سیل‏ خیزی دو معیار فیزیکی شامل دبی اوج جریان و حجم جریان در نظر گرفته‏ شد. هیدروگراف ‏های سیل متناظر با بارش، برای هر یک از زیرحوضه ‏ها محاسبه شد و سپس با حذف متوالی زیرحوضه‏ ها، میزان تاثیر هر یک از آنها در تولید سیل خروجی به دست آمد. با در نظر گرفتن شرایط پیشین خاک بر اساس مجموع بارندگی پنج روز قبل، شماره منحنی در شرایط مرطوب و متوسط برای رویدادها محاسبه شد. نتایج نشان داد در رویدادهایی که با CN های کالیبره شده در شرایط متوسط اجرا شدند، زیرحوضه 5 اولویت اول از نظر سیل‏ خیزی دارد و در رویدادهایی که با CN های کالیبره شده مرطوب اجرا شدند، زیرحوضه 6 اولویت اول از نظر سیل‏ خیزی دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p2112378 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!