بررسی تغییرات پهنه های آبی با استفاده از شاخص های آبی و گوگل ارث انجین (مطالعه موردی: تالاب های شهرستان پل دختر، استان لرستان)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زیستگاه‏ های تالابی مهم‏ترین اکوسیستم‏های طبیعی کره زمین هستند و نتایج بررسی تغییرات تالاب‏ها، یکی از نیازهای اساسی در مدیریت منابع طبیعی این زیست بوم های طبیعی است. هدف از انجام تحقیق حاضر، بررسی و مقایسه تغییرات تالاب‏های شهرستان پلدختر طی چهار دهه گذشته (1985تا 2018) با استفاده از تصاویر ماهواره‏ای لندست و کاربرد 7 شاخص پهنه آبی و گوگل ارث انجین است. این شاخص‏ها شامل AWEInsh، AWEIsh، NDWI، MNDWI، NDWI plus VI، mNDWI plus VI، LSWI plus VI می شود و در گوگل ارث انجین از Landsat Water Product استفاده ‏شده است. نتایج به دست آمده جنبه ‏های مختلفی از توزیع فضایی و زمانی پهنه آبی تالاب‏ها را در 33 سال اخیر ترسیم می‏کند. مرز پهنه آبی تالاب‏ها با استفاده از شاخص‏های یادشده و سرویس گوگل ارث انجین استخراج شد و سپس، با داده ‏های واقعی محدوده تالاب‏ها مقایسه شدند. نتایج نشان می‏دهد شاخص‏های AWEInsh و AWEIsh با صحت کلی 39/99 و 19/99 درصد و ضریب کاپای 94/0 و 91/0 بهترین شاخص ‏ها برای تعیین پهنه آبی هستند و اعتبارسنجی نتایج به دست آمده از سرویس گوگل ارث انجین نشان ‏دهنده 87 درصد صحت کلی و ضریب کاپای 86/0 است. این نتایج نشان می دهد شاخص های آب و گوگل ارث انجین ابزاری مفید برای شناسایی روند افزایشی و کاهشی سطح آب تالاب ها هستند که می توانند برنامه ریزان و سیاست گذاران را در حفاظت و مدیریت منابع طبیعی در منطقه مطالعه شده یاری رسانند.

زبان:
فارسی
صفحات:
131 تا 146
لینک کوتاه:
magiran.com/p2112384 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!