بهینه سازی در محیط های غیرقطعی و پیچیده پویا با روش های تکاملی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در دنیای واقعی بسیاری از مسایل بهینه سازی، پویا، غیرقطعی و پیچیده هستند که در آن تابع هدف یا محدودیت ها می توانند در طول زمان تغییر یابند و در نتیجه، بهینه این مسایل نیز می تواند تغییر کند؛ از این رو الگوریتم های بهینه سازی نه تنها باید مقدار بهینه سراسری را در فضای جستجو پیدا، بلکه باید مسیر تغییرات بهینه را در محیط پویا دنبال کنند. در این مقاله برای دست یابی به این توانایی الگوریتم جدیدی بر مبنای الگوریتم بهینه سازی ذرات به نام الگوریتم بهینه سازی ذرات افزایشی کاهشی، پیشنهاد شده است. این الگوریتم همواره در روند بهینه سازی به طور انطباقی با کاهش یا افزایش تعداد ذرات الگوریتم، توانایی یافتن و دنبال کردن تعداد بهینه متغیر با زمان را در محیط هایی که تغییرات آن قابل آشکارسازی نیست، دارد؛ علاوه بر این تعریف جدیدی به نام ناحیه جستجو متمرکز با هدف برجسته کردن فضاهای امیدبخش برای سرعت بخشیدن به فرآیند جستجوی محلی و جلوگیری از همگرایی زودرس تعریف شده است. نتایج حاصل از الگوریتم پیشنهادی بر روی معیار قله های متحرک ارزیابی و با نتایج چندین الگوریتم معتبر مقایسه شده است. نتایج نشان دهنده تاثیر مثبت سازوکار کاهش/افزایش ذرات بر زمان یافتن و دنبال کردن چندین بهینه در مقایسه با سایر الگوریتم های بهینه سازی مبتنی بر چند جمعیتی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p2112423 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!