بررسی نقش مولفه های سواد اطلاعاتی در پذیرش یادگیری الکترونیک دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف از انجام این پژوهش، بررسی نقش مولفه های سواد اطلاعاتی در پذیرش یادگیری الکترونیک دانشجویان دانشکده فنی مهندسی فردوس بود.

روش پژوهش:

روش پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی می باشد. این تحقیق به روش میدانی با ماهیت از نوع پژوهش های کمی و از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی محسوب می شود. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه سواد اطلاعاتی یزدانی و پرسشنامه پذیرش یادگیری الکترونیک براساس مدل فن آوری دیویس و همکاران استفاده شد. جامعه آماری از دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی فردوس انتخاب شدکه دارای 392 دانشجو در زمان پژوهش بوده است. به روش طبقه ای تصادفی 199 نمونه انتخاب شدند. آزمون همبستگی و آزمون تی و روش تحلیل رگرسیون همزمان برای تحلیل داده ها در نرم افزارSPSS نگارش 24 مورد استفاده قرارگرفت.

یافته ها:

 یافته پژوهش نشان می دهد 8/11درصد از پذیرش یادگیری الکترونیک از طریق خرده مولفه های سواد اطلاعاتی تبیین می شود. مکان یابی اطلاعات و سازماندهی اطلاعات به ترتیب بیشترین میزان تآثیرگذاری را در پذیرش یادگیری الکترونیک نشان دادند. نیاز اطلاعاتی، تبادل اطلاعات و ارزیابی اطلاعات نیز به ترتیب در رده های بعدی اثرگذاری قرار گرفتند. البته هیچکدام از این مولفه ها سهم یگانه معناداری را در پذیرش یادگیری الکترونیک نشان ندادند. بعلاوه تفاوت معناداری در سواد اطلاعاتی و پذیرش یادگیری الکترونیک دانشجویان به تفکیک جنسیت بدست نیامد.

نتیجه گیری

برای بالابردن اقبال دانشجویان به پذیرش یادگیری الکترونیک، باید تمام مولفه های سواد اطلاعاتی در دانشجویان تقویت شوند که البته اولویت برخی از آنها بالاتر است. بنابرین پیشنهاد می شود کارگاه های آموزشی در جهت افزایش سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان در برنامه درسی آنان گنجانیده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p2112851 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!