بهبود خصوصیات رشد، ظرفیت آنتیاکسیدانی، و اسانس گیاه علف لیمو (citratus Cymbopogon) با محرکهای رشد گیاهی تحت تاثیر تنش خشکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

خشکی مهمترین تنش غیرزیستی به ویژه در مناطق خشک و نیمه خشک است که رشد گیاه را محدود میکند. اثرات تنش خشکی توسط میکروارگانیسم های خاکی میتواند تعدیل شود. بنابراین تحقیق حاضر به منظور افزایش تحمل به خشکی گیاه علف لیمو با استفاده از باکتریهای محرک رشد انجام خواهد شد. تیمارهای آزمایشی با تنش خشکی در چهار سطح 100 ،75 ،50 و 25 درصد ظرفیت زراعی خاک و باکتریهای محرک رشد در سه سطح عدم تلقیح، تلقیح با باکتری سودوموناس و تلقیح با ازتوباکتر اعمال شد. تنش خشکی به طور معنی داری سبب کاهش محتوای کلروفیل گباه شد. در شرایط تنش شدید، کاهش 36 درصدی کلروفیل b+a در مقایسه با شاهد مشاهده شد.افزایش تنش و کاربرد محرکهای رشد گیاهی سبب افزایش تجمع پرولین در اندام هوایی گیاه شد. تنش شدید 25 درصد ظرفیت زراعی به ترتیب سبب افزایش 77 درصدی و 71 درصدی فعالیت آنزیمهای کاتاالز و سوپر اکسید دیسموتاز نسبت به شرایط عدم تنش شد. بیشترین فنول کل در تیمار اثرمتقابل 50 درصد ظرفیت زراعی و کاربرد محرکهای رشد گیاهی مشاهده شد. افزایش 42 درصدی فالونویید کل در تیمار 50 درصد ظرفیت زراعی نسبت به 100 درصد ظرفیت زراعی مشاهده شد. سودوموناس و ازتوباکتر به ترتیب سبب افزایش 6 درصدی و 18 درصدی فالونویید کل در مقایسه با شاهد شد. درصد و عملکرد اسانس در تیمار 75 درصد ظرفیت زراعی افزایش و در 50 و 25 درصد ظرفیت زراعی کاهش یافت. درصد اسانس در تیمار 75 درصد ظرفیت زراعی و کاربرد محرک زیستی بیشتر از سایر تیمارها بود. در 75 درصد ظرفیت زراعی، افزایش 14درصدی عملکرد اسانس برای ازتوباکتر و همچنین سودوموناس گزارش شد. در نتیجه، میتوان بیان کرد که باکتریهای محرک رشد سبب بهبود رشد گیاه و افزایش خصوصیات اسانس گیاه علف لیمو با افزایش ظرفیت آنتی اکسیدانی گیاه میشود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
3155 تا 3166
لینک کوتاه:
magiran.com/p2113031 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!