مقایسه اثر بخشی آموزش خودمراقبتی به دو روش بحث گروهی متمرکز و آموزش برگشتی بر سبک زندگی زنان باردار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بارداری مرحله ای بسیار مهم و حساس در زندگی زنان است. مهمترین ضامن حفظ تندرستی مادر و جنین در دوران بارداری، آگاهی از مراقبت های این دوران و عمل نمودن به آن ها است. سواد سلامت و سبک زندگی فاکتور های مهم و قابل اصلاح جهت دستیابی به تندرستی است، که حمایت و همراهی زنان در این دوران بسیار مهم و حیاتی است این دوران با تغییرات جسمانی و روانی زیادی در زنان همراه است. حتی در بارداری طبیعی ممکن است که توانایی انجام نقش های معمول مراقبت از خود در زندگی زن باردار تحت تاثیر قرار گیرد. این پژوهش با هدف مقایسه اثر بخشی آموزش خودمراقبتی به دو روش آموزش برگشتی و بحث گروهی متمرکز بر سبک زندگی زنان باردار انجام شده است.

روش کار

 این پژوهش در سال 1397 و در شهرستان گناباد انجام شده است و در آن 90  نفر از زنان باردار، انتخاب و بصورت تصادفی به دو گروه مداخله بحث گروهی و آموزش برگشتی و یک گروه کنترل تقسیم شدند.  برنامه آموزشی مطابق با مراحل روش آموزش برگشتی و بحث گروهی متمرکز برای هر یک از گروه های مداخله  طراحی شد.  ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه مشخصات دموگرافیک ،  و پرسشنامه سبک زندگی ارتقا دهنده والکر و چک لیست خودمراقبتی بود که قبل و یک ماه بعد از مداخله در سه گروه تکمیل شد. برنامه آموزشی برای گروه های مداخله به اجرا درآمد و گروه کنترل هیچ گونه آموزشی را دریافت نکردند. ارزشیابی تاثیرات برنامه آموزشی یک ماه پس از آموزش انجام شد. نتایج به وسیله نرم افزار آماری SPSS  نسخه 20 و با استفاده از آزمون های تی مستقل، تی زوجی و آنوا تجزیه و تحلیل شد. میزان P کمتر از 0/05 معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته ها

در تمام ابعاد سبک زندگی به جزء بعد مدیریت استرس در دو گروه آموزش برگشتی و بحث گروهی متمرکز بعد از مداخله به طور معنی داری افزایش یافت امادر گروه کنترل بعد مداخله، تفاوت معنی داری نداشت. و در میانگین نمرات سبک زندگی در  بین سه گروه بعد مداخله آموزشی تفاوت معناداری بوجود آمد که آموزش به روش بحث گروهی متمرکز نسبت به روش آموزش برگشتی تاثیر بیشتری داشت.

نتیجه گیری

 این دو روش در ارتقای سبک زندگی زنان باردار موثر بود اما روش بحث گروهی متمرکز تاثیر بیشتری در ارتقای سبک زندگی نسبت به روش آموزش برگشتی داشت. توصیه می شود استفاده از روش بحث گروهی در آموزش به گروه های تحت پوشش بیشتر مدنظر قرار گیرد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
2
لینک کوتاه:
magiran.com/p2113273 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!