بررسی خصوصیات فیزیکوشیمیایی و آلودگی میکروبی داروهای ترکیبی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

هر فرآورده دارویی که در محیط داروخانه، بیمارستان و یا کارخانه ساخته شده باشد ممکن است با میکروب هایی آلوده گردد. این آلودگی می تواند از مواد اولیه منشاء گرفته باشد یا در حین ساخت فرآورده وارد شود. بنابراین بررسی خواص فیزیکی و شیمیایی و پایداری فراورده های ترکیبی حایز اهمیت می باشد.

مواد و روش ها:

 ابتدا یک نمونه مشخص از یک داروی ساختنی را با نسخه پزشک به 63 داروخانه سفارش داده و بعد از جمع آوری نمونه ها میزان آلودگی میکروبی، ویسکوزیته و نحوه توزیع اندازه ذره ای و پایداری آن ها بررسی شده و نمونه ها و نتایج آن ها با استاندارد ها تطبیق داده شد.

یافته ها

نتایج آزمایش ها نشان داد 31/7 درصد نمونه ها دچار تغییر رنگ و 23/8 درصد نمونه ها دچار پدیده کریمینگ شده بودند. از نظر بررسی اندازه ذره ای 57/1 درصد نمونه ها اندازه ذره ای 20-40 میکرومتر و 49/2 درصد نمونه ها ویسکوزیته ای برابر با 2500-3000 سانتی پوآز داشتند. در بررسی پایداری 6/12 درصد در دمای30-40 درجه سانتی گراد دچار تغییر فاز شدند. در بررسی میزان هیدروکینون موجود در نمونه های تصادفی 35 درصد موارد مقدار قابل قبول را دارا بوده اند. در 23/8 درصد از نمونه ها آلودگی قارچی مشاهده شد.

نتیجه گیری

به نظر می رسد برخلاف تصور اغلب افراد که داروهای دست ساز در داروخانه فقط از لحاظ میکروبی ممکن است آلودگی داشته باشند. این تصور اشتباه می بوده چرا که نتایج نشان داده بار میکروبی فرآورده های دست ساز در داروخانه پایین است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
8
لینک کوتاه:
magiran.com/p2113279 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!