تاثیرپذیری خصوصیات فیزیکی-شیمیایی، فرسایش ‏پذیری خاک و تولید رسوب از تغییر کاربری جنگل به دیم ‏زار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تغییر کاربری جنگل‏ ها دارای پیامدهای متعددی از جمله تشدید وقوع سیل، فرسایش، رسوب و گرد و غبار است. به همین منظور، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیرات تغییر کاربری جنگل‏های زاگرس بر فرسایش‏ پذیری و رسوب ‏زایی از طریق کاهش کیفیت خاک در بخشی از جنگل‏ های استان کرمانشاه انجام شد. در این راستا، ابتدا دو محدوده جنگلی و دیم زار مجاور آن که طی 10 سال اخیر بر اثر تغییر کاربری جنگل حاصل شده بود، انتخاب و 35 نمونه خاک از لایه سطحی (صفر تا 20 سانتی ‏متر) از هر دو کاربری برداشت شد. سپس، آزمایش های فیزیکی و شیمیایی روی نمونه های خاک انجام گرفت. در مرحله بعدی، میزان فرسایش ‏پذیری خاک محاسبه و میزان تولید رسوب هر دو کاربری با استفاده از باران ساز قابل حمل در صحرا اندازه‏ گیری شد. نتایج این بررسی نشان داد که شش ویژگی مهم و کلیدی خاک، شامل پایداری خاک دانه ‏ها، وزن مخصوص ظاهری، کربن آلی، ازت کل، پتاسیم و ظرفیت تبادل کاتیونی از نوع کاربری زمین، تاثیر معنی داری پذیرفته اند. البته در همه نمونه ‏های مورد آزمایش مجموع رس و سیلت حدود 80 درصد بود که موجب تشکیل خاک با بافت سنگین شده است. متعاقبا عامل فرسایش ‏پذیری خاک (K) و نیز شدت تولید رسوب در دیم ‏زار نسبت به عرصه جنگلی به‏ لحاظ معنی‏ داری بیشتر به دست آمد. با توجه به نتایج این بررسی و نقش اکوسیستم‏ جنگلی زاگرس در استحصال آب باران، تغذیه آب های زیرزمینی و مهار سیل و گرد و غبار، تداوم روند فعلی تغییر کاربری این جنگل‏ ها به ‏همراه شخم نامناسب، سوزاندن بقایای محصول و تردد ماشین‏ آلات در دیم ‏زارهای حاشیه آن ها، موجب تشدید گرمایش زمین، افزایش ضریب رواناب و تبخیر، بحران کم ‏آبی نسبت به شرایط کنونی خواهد شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
380 تا 389
لینک کوتاه:
magiran.com/p2113798 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!