اضطراب کتابخانه ای دستیاران بالینی در استفاده از منابع اطلاعاتی و خدمات الکترونیکی بر اساس مقیاس باستیک بومی شده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

کتابخانه برای برخی از دانشجویان، محل امنی برای تحقیق و مطالعه به شمار می آید، اما برای برخی دیگر زمینه های اضطراب را ایجاد می کند. هدف اصلی پژوهش بررسی اضطراب کتابخانه ای دستیاران دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در استفاده از منابع اطلاعاتی و خدمات الکترونیکی بر اساس عوامل پنجگانه ی مقیاس باستیک می باشد.

روش بررسی: 

پژوهش پیمایشی مقطعی بود. حجم نمونه 197 نفر بود که از نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد. ابزار گردآوری داده پرسش نامه ای محقق ساخته بود که روایی آن توسط متخصصان و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ برابر 0/809 تایید شد. پرسش نامه شامل 41 سوال در مقیاس پنج گزینه ای لیکرت بود. سوالات اضطراب کتابخانه ای بر اساس عوامل پنجگانه مقیاس باستیک طراحی و بومی شد. تجزیه و تحلیل داده ها با روش های آمار توصیفی فراوانی، میانگین، انحراف معیار و آمار تحلیلی آزمون های کولموگراف-اسمیرنوف و ضریب همبستگی پیرسون با استفاده از نرم افزار SPSS  ویرایش 23 انجام شد.

یافته ها:

 میانگین نمره ی اضطراب کتابخانه ای 78/32، میانگین نمره ی میزان آشنایی و میزان استفاده 32/08 و 29/54 بود. عوامل مکانیکی و عوامل عاطفی بالاترین میانگین را در میان عوامل ایجاد کننده ی اضطراب کتابخانه ای داشتند. میانگین اضطراب کتابخانه ای بین دستیاران زن و مرد تفاوت معناداری نداشت (0/05>p). بین اضطراب کتابخانه ای دستیاران و مهارت های استفاده از منابع اطلاعاتی و خدمات الکترونیکی، میزان آشنایی و استفاده ی آنان رابطه ی معناداری وجود داشت. 

نتیجه گیری:

 نتایج، نشان دهنده ی وجود سطحی از اضطراب کتابخانه ای در بین دستیاران است. پذیرش این واقعیت می تواند قدم مثبتی در رفع مشکلات موجود در زمینه ی استفاده از منابع اطلاعاتی و خدمات الکترونیکی محسوب گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
359 تا 368
لینک کوتاه:
magiran.com/p2113931 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!