پیامدهای سوء رفتار با سالمندان: یک مطالعه کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پیامدهای سوء رفتار در جوامع به خوبی تببین نشده و تحت تاثیر بستر فرهنگی اجتماعی و حمایتی هر کشوری متفاوت است شناسایی پیامدهای سوء رفتار از نقطه نظر سالمندانی که مورد سوء رفتار قرار می گیرند می تواند درکمک و توجه ویژه به این جامعه آسیب پذیر کمک کند لذا این مطالعه به عنوان بخشی از یک مطالعه کیفی وسیع است که با هدف تببین پیامدهای سوء رفتار در سالمندان انجام شده است.

روش

این مطالعه یک مطالعه کیفی است که در آن از رویکرد تحلیل محتوای قراردادی به منظور جمع آوری و تحلیل داده ها در جهت تبیین پیامدهای سوء رفتار با سالمندن انجام شده است. در این مطالعه 20 سالمند ساکن جامعه به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. روش جمع آوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه های عمیق نیمه ساختاری به صورت فردی وچهره به چهره انجام شده است. در این مطالعه  از نرم افزار MAXQDA نسخه شماره 10 جهت کمک به مدیریت داده ها استفاده شده است.

یافته ها

نتایج حاصل از آنالیز داده ها منجر به شناسایی دو طبقه تباه شدگی و جسم تهدید شده گردید که طبقه تباه شدگی دارای زیر طبقات غرور لگد مال شده، واماندگی و پریشان حالی بود.

نتیجه گیری

سوء رفتار با سالمندان پیامدهای متفاوت جسمی و روانشناختی را به دنبال دارد که شاید پیامدهای روانشناختی از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد زیرا خود باعث پیامدهای جسمی نیز می شود. شناسایی و آگاهی از پیامدها می تواند به تاثیر مخرب سوء رفتار در سالمندان اشاره کرده و تلاش درجهت حفظ کرامت و عزت نفس سالمندان را گوشزد کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p2113993 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!