ارائه مدل اولویت بندی راه های برون شهری جهت تجهیز به دوربین های کنترل سرعت با استفاده ازفرآیند تحلیل شبکه ای (ANP) (مطالعه موردی: راه های استان اصفهان)

نوع مقاله:
مطالعه موردی (ترویجی)
چکیده:

نرخ بالای تصادفات جاده ای و تلفات ناشی از این تصادفات و همچنین نقش عامل سرعت در بروز این حوادث ، توجه بیشتر تصمیم گیران بخش ایمنی در حمل و نقل جاده ای به استفاده از دوربین های کنترل سرعت در راه های برون شهری را در پی داشته است. از سوی دیگر با توجه به محدودیت منابع مالی و بودجه در این بخش و همین طور هزینه های بالا نصب و نگهداری دوربین های کنترل سرعت ، اولویت بندی راه ها به منظور تجهیز آن ها به دوربین های کنترل سرعت از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین مطالعه حاضر با هدف ارایه مدل اولویت بندی راه های برون شهری جهت تجهیز به دوربین های کنترل سرعت بر اساس فرآیند تحلیل شبکه ای (ANP) انجام شده است. بردار ضریب اهمیت حاصل از ماتریس مقایسات زوجی معیارها ، نشان می دهد معیار " تعداد تصادفات دارای ماهیت سرعت به ازای یک کیلومتر طول محور در سال " با ضریب اهمیت 0/29572 تاثیرگذارترین معیار بر تصمیم گیری پیرامون موضوع مورد مطالعه است. همچنین پس از ساخت مدل ، راه های استان اصفهان به عنوان گزینه های تصمیم انتخاب شده که خروجی نرم افزار Super Decisions اولویت بندی محورهای مورد مطالعه را مشخص نمود. نتایج نشان می دهد ، بزرگراه آزادگان ، محور اصفهان - شهرضا - آباده و محور اصفهان - زیار با اختلاف معناداری نسبت به سایر گزینه ها ، به ترتیب دارای اولویت های شماره یک تا سه برای نصب دوربین های کنترل سرعت می باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
20 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p2114661 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!