نگرشی عملی به روش تحقیق نظریه زمینه ای: مفهوم، پارادایم و ویژگی ها همراه با بررسی یک مورد پژوهشی

نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

به موازات تغییر در نظریه ها و فرضیه های متفاوت علوم گوناگون، پژوهش علمی و روش های آن نیز در مسیر تکاملی خویش پیچیده تر میشود. روش تحقیق در هر پژوهشی میتواند بر دستاوردهای حاصل از تحقیق و اعتبار آنها بسیار تاثیرگذار باشد. از جمله روش های تحقیق کیفی که از رویکردی استقرایی بهره میگیرد، روش تحقیق نظریه زمینه ای است. این روش از داده های خام آغاز شده و به سمت شکل گیری نظریه پیش میرود. در حال حاضر روش مذکور مورد استقبال رشته های مختلف علمی قرار گرفته است. آنچه در این میان حایز اهمیت است، نحوه اجرا و عملیاتی کردن روش نظریه زمینه ای در طول پژوهش و فرآیند تحقق آن میباشد. بنابراین، هدف از این مقاله بازشناسی ابعاد گوناگون نظریه زمینه ای و روش به کارگیری آن به صورت عملیاتی از طریق توضیح روش در یک نمونه انجام شده، است تا فرآیند تحقق روش مذکور به روشنی ادراک گردد. براین اساس نخست، برخی مفاهیم ابتدایی، اجزاء، پارادایم و معرفت شناسی غالب در آن مطرح و سپس فرآیند پژوهش مبتنی براین رویکرد، شامل شیوه های گردآوری و تحلیل داده ها، ابزار پژوهش، شیوه های تحلیل داده ها، طراحی مدل و ارایه نظریه بیان میگردد. همچنین، شیوه های مدیریت داده ها، اعتبارپذیری و قابلیت کاربرد و اخلاق در پژوهش توضیح داده میشود. در طول مقاله و در هرقسمت، یک نمونه پژوهش موردی مدنظر با موضوع »بازشناسی مفهوم سکونت در سکونتگاه های غیررسمی و با مورد پژوهی مرتضی گرد« مبتنی بر این روش معرفی و به فراخور هر بخش خاص، به تفصیل، بررسی میگردد تا تحقق عملیاتی روش نظریه زمینه ای به وضوح درک گردد. در آخر، جمع بندی اجرای روش نظریه زمینه ای در جدول انتهای نوشتار آورده شده است. مهمترین مراحل تحقق روش مذکور، با تاکید بر نمونه پژوهشی مورد بررسی، با فرض هم پوشانی بعضی مراحل و خاصیت تعاملی آنها که در شکل 6 نشان داده شده است، عبارتند از: مرور پیشینه نظری، روشن شدن جغرافیای موضوع، تدقیق پرسش های پژوهش، انجام و کدگذاری مصاحبه های آزمایشی، بررسی وجود و تدقیق پدیده، تدوین راهنمای اولیه، نمونه گیری براساس نیاز داده، حساسیت نظری، نمونه گیری نظری، انجام مشاهده از یک فرآیند در جریان، کدگذاری باز، کدگذاری محوری، کدگذاری گزینشی، مقایسه مداوم، پرسش از داده ها، مرور یادداشت های تحلیلی، ارایه نظریه و اعتبارسنجی آن.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p2114759 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!