گزارش یک مورد درمان موفقیت آمیز آنسفالیت هرپسی در سه ماهه دوم بارداری

پیام:
نوع مقاله:
گزارش موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

آنسفالیت هرپسی، یک اختلال اورژانس نورولوژیک است. در این مطالعه یک مورد درمان موفقیت آمیز آنسفالیت هرپسی اسپورادیک در خانم باردار 26 هفته گزارش می شود.

معرفی بیمار

بیمار خانم باردار 30 ساله با سن بارداری 26 هفته بود که به علت کاهش سطح هوشیاری، گیجی، عدم پاسخ گویی به سوالات، عدم شناخت اطرافیان، تهوع و استفراغ، سردرد دوطرفه ناحیه تمپورال و بی قراری، در سرویس زنان بیمارستان بنت الهدی بجنورد بستری شد. بیمار سابقه ای دال بر وجود تروما، بیماری عفونی، بیماری مزمن عصبی، فشارخون بارداری، بیماری سیستمیک، سابقه مصرف دارویی، حساسیت دارویی و عمل جراحی نداشت. در بدو پذیرش، علایم حیاتی و درصد اشباع اکسیژن خون نرمال بود. به دلیل علایم نورولوژیک مشکوک به اکلامپسی و پروتئینوری، سولفات منیزیم تجویز شد. پس از 8 ساعت به علت بروز تب، تداوم اختلال هوشیاری و تشنج تونیک-کلونیک ژنرالیزه، MRI مغز انجام شد که درگیری دوطرفه تمپورال و ناحیه فرونتال چپ مشهود بود. در الکتروانسفالوگرام (EEG) امواج Sharps در فرونتال چپ مشاهده شد که با اختلال تشنج منطبق بود. آسیکلوویر وریدی بعد از بروز تشنج و تشدید علایم نورولوژیک تجویز شد. واکنش زنجیره پلیمراز برای تشخیص مایکوباکتریوم توبرکلوزیس کمپلکس، ویروس هرپس سیمپلکس 1 و بروسلا در مایع مغزی- نخاعی منفی گزارش شد. میزان پروتئین و لکوسیت و گلبول قرمز در آنالیز CSF افزایش یافته بود. کشت خون و آزمایشات سرمی تشخیص بروسلوز منفی بود. به دلیل عدم رضایت مددجو، تکرار آزمایش PCR صورت نگرفت. با توجه به نتایج تست های آزمایشگاهی، MRI مغز و EEG تشخیص آنسفالیت هرپسی مطرح گردید. بیمار بهبود یافت و بعد از 14 روز از بستری ترخیص شد. نوزاد سالم در سن بارداری 39 هفته به روش زایمان واژینال متولد شد.

نتیجه گیری

در صورت بروز علایم نورولوژیک در زنان باردار (سردرد، گیجی و تغییر وضعیت هوشیاری)، مشاوره اورژانس نورولوژیک جهت رد سایر تشخیص های افتراقی تهدید کننده حیات غیر از اکلامپسی نظیر آنسفالیت هرپسی، ترومبوز سینوس وریدی و اختلالات متابولیک ضروری است. با توجه به اینکه گایدلاین اختصاصی برای مدیریت درمان آسفالیت ویروسی در بارداری وجود ندارد، استفاده از گایدلاین طراحی شده برای زنان غیرباردار در این موارد توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
102 تا 109
لینک کوتاه:
magiran.com/p2114970 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!