ویژگی های مولکولی و تبارزایی جدایه آفتابگردان ویروس موزائیک زرد لوبیا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

ویروس موزاییک زرد لوبیا (Bean yellow mosaic virus, BYMV) از گونه های مهم جنس پوتی ویروس است که دارای گسترش جهانی می باشد. در پژوهش حاضر ژنوم کامل یک جدایه ایرانی از این ویروس با نام اختصاری BYSun که برای اولین بار از آفتابگردان جداسازی شده است، توالی یابی شد و مورد بررسی قرار گرفت. برای تکثیر ژنوم تمام طول جدایه BYSun از سه راهکار کلی، بهره گیری از آغازگرهای دژنره و اختصاصی و تکثیر انتهای 5` با استفاده از روش 5` RACE استفاده گردید. اندازه آر ان ای ژنومی BYSun (بدون محاسبه دنباله (polyA 9547 نوکلیوتید تعیین شد که پلی پروتئین بزرگی دارای 3056 اسیدآمینه را رمزگردانی می کند. در نواحی ترجمه نشدنی3'و5' به ترتیب 171 و 206 نوکلیوتید شناسایی شد. علاوه بر این، چارچوب خوانش PIPO نیز به صورت همپوشان در ناحیه P3 این جدایه مورد شناسایی قرار گرفت. بررسی با روش های مختلف در نرم افزار RDP4 نشان داد که جدایه BYSun دارای حداقل یک نوترکیبی در ژنوم خود می باشد. نتایج حاصل از مقایسه ترادف نوکلیوتیدی و اسیدآمینه ای ژنوم جدایه BYSun با ترادف 23 جدایه موجود در بانک ژن نشان داد که جدایه استرالیایی BYMV-S که از باقلا جداسازی شده است بیشترین شباهت را با این جدایه دارد. در درخت های تبارزایی رسم شده بر اساس ترادف جدایه های مورد بررسی، جدایه های مختلف BYMV بسته به ناحیه ژنومی در شش تا هشت گروه قابل تفکیک هستند که جدایه BYSun به همراه جدایه استرالیایی در شاخه ای تحت عنوان S قرار می گیرند. جدایه BYSun اولین جدایه ایرانی ویروس موزاییک زرد لوبیا است که به صورت کامل تعیین ترادف شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
261 تا 276
لینک کوتاه:
magiran.com/p2115772 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!