اثرات پدیده قاچاق کالا بر وضعیت معیشتی روستاهای مرزی مطالعه موردی: شهرستان مریوان

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در پژوهش های انجام گرفته مرتبط با توسعه در دهه های اخیر به مناطق مرزی توجه بسیاری شده است. ساکنان مناطق مرزی همواره با پدیده ای به نام قاچاق کالا معیشتشان تحت تاثیر آن قرار  دارد در ارتباط هستند. بنابراین بررسی اینکه روستاییان مناطق مذکور تا چه میزان از قاچاق کالا تاثیر می پذیرند؟ سوال پژوهش حاضر است و در این تحقیق به تحلیل آن بر معیشت روستاهای مرزی و سبک زندگی آن ها پرداخته شده است. روش تحقیق کمی- پیمایشی است که داده های آن با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شده است. جامعه آماری شامل روستاهای مرزی شهرستان مریوان که در عمق حداکثر 25 کیلومتری مرز قرار دارند، می باشد. در انتخاب نمونه، از روش نمونه گیری خوشه ای در سه سطح فاصله 5، 15 و 25 کیلومتری استفاده شد که تعداد 380 خانوار به عنوان نمونه آماری موردبررسی قرار گرفتند. برای ترسیم نقشه ها از نرم افزار ARC GIS و اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار Excel و SPSS تحلیل شد. نتایج نشان می دهد افرادی که معیشت وابسته با قاچاق کالا دارند ازلحاظ سرمایه اقتصادی در سطح بالاتری قرار می گیرند اما ازلحاظ سرمایه انسانی و اجتماعی، دارای سطح پایین تری هستند. همچنین عموم مرزنشینان بر این باورند که قاچاق کالا بر وضعیت معیشتی آن ها تاثیر مثبت داشته و در صورت مسدود شدن مرزها وضعیت اقتصادی آن ها تحت تاثر قرار خواهد گرفت.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p2116040 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!