تاثیر رودخانه هیرمند و فراه رود بر امنیت اقتصادی منطقه مرزی نهبندان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در عصر کنونی منشا بسیاری از درگیری ها و منازعات منطقه ای میان دولت هایی است که حوضه های آبریز مشترک دارند. پیدایش و شکل گیری آبراهه های طبیعی که همان رودخانه ها هستند، متاثر از عوامل مختلفی هستند؛ همچون شرایط آب و هوایی، زمین شناسی، عوامل انسانی و جغرافیایی است. رودخانه های با حوزه های مشترک مرزی آثار محسوسی بر روابط دو کشور به ویژه مسایل سیاسی و امنیتی آن ها می تواند بگذارد. حوضه های رودخانه ای مشترک به خصوص در مناطق خشک و نیمه خشک ایران طی چند سال اخیر با کاهش چشمگیر مواجه بوده و تاثیراتی در ابعاد مختلف بر مناطق مرزی کشور داشته است. رودخانه هیرمند و فراه رود نیز از این قاعده مستثنی نبوده و مشکل کمبود آب باعث بروز تغییر اوضاع اقتصادی در شهرستان مرزی نهبندان شده است. هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر رودخانه هیرمند و فراه رود بر امنیت اقتصادی مناطق شرقی ایران در شهرستان نهبندان است. روش تحقیق  توصیفی - پیمایشی و از دو شیوه کتابخانه ای و میدانی برای  جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق دو شهر بندان، شوسف و هنگ مرزی نهبندان به تعداد 12522 نفر می باشد. با توجه به حجم جامعه آماری با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 373 نفر برآورد گردید که نمونه گیری بر اساس تصادفی طبقه ای در میان جامعه آماری انجام شد. روایی گویه ها در پرسشنامه توسط متخصصان مورد تایید قرار گرفت، پایایی پرسشنامه نیز با روش آلفای کرونباخ سنجیده شد که عدد 838/0 به دست آمد که نشان دهنده پایایی بالای پرسشنامه می باشد. داده های گرداوری شده با استفاده از نرم افزار Spss مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج ارزیابی اثرات کاهش آب رودخانه بر مولفه اقتصادی با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که مولفه رفاه اقتصادی (856/0)؛ مولفه آسیب پذیری خانوار (834/0)؛ مولفه کشاورزی (908/0)؛ مولفه اشتغال و کارآفرینی (849/0)؛ مولفه مهاجرت (780/0)؛ مولفه سرمایه گذاری (790/0)؛ مولفه بهره وری (775/0) و مولفه احساس امنیت (783/0) و در مجموع بیشترین تاثیر را در امنیت اقتصادی دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p2116041 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!