طراحی شبکه زنجیره تامین حلقه بسته با در نظر گرفتن مراکز چند بخشی در شرایط عدم قطعیت با رویکردهای احتمالی و استوار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این پژوهش مدل سازی یک شبکه لجستیک یکپارچه مستقیم و معکوس (حلقه بسته) چند سطحی، چندهدفه، چندمحصولی، چند دوره ای به همراه ظرفیت های محدود شده و نبود قطعیت در تقاضا، هزینه و بازگشت مدنظر قرار می گیرد. در این مقاله یک مدل طراحی شبکه زنجیره تامین حلقه بسته با در نظر گرفتن مراکز جمع آوری چندبخشی و مراکز انبار و بازرسی چندبخشی در نظر گرفته می شود. چندبخشی بودن مراکز در این مطالعه بدین معناست که هر یک از این مراکز با توجه به طول عمر خدمت محصول طبقه بندی شده اند و محصول با عمر خدمت کمتر و به نسبت سالم تر در طبقات بالاتر قرار می گیرد و با توجه به ویژگی آن محصول و پس از اعمال عملیات موردنیاز به مراکز بعدی منتقل می شوند. مسئله پیشنهادی ابتدا با در نظر داشتن پارامترهایی مثل تقاضا، هزینه و بازگشت احتمالی با این رویکرد و با استفاده از توزیع نرمال مدلسازی می شود و ازآنجایی که رویکرد احتمالی در شرایط مسئله با ابعاد بزرگ کارایی و اثربخشی خود را از دست می دهد در کنار این رویکرد بهینه سازی استوار نیز به کار برده می شود و برای این منظور ابتدا مدل برنامه ریزی غیرخطی عدد صحیح مختلط و سپس همتای استوار آن ارایه می شود. اهداف در این مطالعه شامل حداقل کردن هزینه ها و افزایش کیفیت محصولات بازیافتی ا ست. در پایان در این تحقیق مسئله با دو الگوریتم فراابتکاری چندهدفه اعم از الگوریتم ژنتیک چندهدفه با مرتب سازی نامغلوب (NSGA II) و الگوریتم بهینه سازی ازدحام ذرات (MOPSO) حل شده و نتایج حاصل از آن ها مورد مقایسه قرار می گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
323 تا 337
لینک کوتاه:
magiran.com/p2116403 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!