مطالعه و شبیه سازی کمی دفع و ذخیره سازی دی اکسید کربن در آبده مخازن نفتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تولید و انتشار روزافزون گازهای گلخانه ای باعث تغییرات آب و هوایی و همچین گرم شدن زمین گشته است. در نتیجه کاهش تولید گاز دی اکسیدکربن و یا دفع آن اهمیت فراوانی دارد که یکی از روش های رفع این مشکل تزریق دی اکسیدکربن در مخازن نفتی به منظور ازدیاد برداشت در هیدروکربن می باشد.

روش بررسی

در این پژوهش، شبیه سازی دفع و ذخیره سازی دی اکسیدکربن در آبده یک مخزن نفتی توسط شبیه ساز تجاری به روش ترکیبی انجام شده است. چاه های تزریقی در بخش آبده تکمیل و آبده متصل به مخزن توسط مدل فتکویچ شبیه سازی شده و تحت چهار سناریوی تزریق توسط چاه های عمودی و افقی مورد بررسی قرار گرفته شده است.

یافته ها:

تزریق و ذخیره سازی دی اکسیدکربن در آبده در حالت های مختلف مانند گاز آزاد، گاز به دام افتاده، گاز حل شده در آب و ذخیره سازی به عنوان مواد معدنی جامد امکان پذیر می باشد که در این مطالعه حالت گاز بدام افتاده و گاز آزاد با توجه به شرایط پروژه و نیز داده های خروجی نتیجه بخش بود.

بحث و نتیجه گیری:

  نتایج حاصل از شبیه سازی گواه آن است که چاه های افقی پتانسیل بهتری نسبت به چاه های عمودی به منظور ذخیره سازی می باشند، به طوری که برای تزریق حجم مشخصی از دی اکسیدکربن در یک مخزن مفروض، دو چاه افقی (11+e3/3 مترمکعب استاندارد) یا  شش چاه عمودی (11+e9/6 مترمکعب استاندارد) مورد نیاز می باشد و با استناد به نتایج شبیه سازی، اگرچه تکمیل چاه در قسمت فوقانی دارای بازده بیش تر بوده است اما به دلیل اهمیت ماندگاری گاز در مخزن، تکمیل در قسمت تحتانی پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p2116897 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!