تدوین مدل علی بهزیستی بر اساس تجربیات بهینه (شخصیت خود-غایت نگر) و ارزش های اخلاقی با میانجی گری نگرش های ناکارآمد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
هدف این تحقیق تدوین مدل علی بهزیستی بر اساس تجربیات بهینه (شخصیت خود-غایت نگر) و ارزش های اخلاقی با میانجی گری نگرش های ناکارآمد می باشد. نگرش های ناکارآمد با ایجاد اختلالات هیجانی غیر ضروری میزان بهزیستی را به شدت کاهش می دهند. در واقع، نگرش های ناکارآمد به عنوان یک باور سازش نایافتهدر مورد خویش، جهان و آینده است که ریشه در باورهای بدبینانه و جمود شخص دارند و اغلب در شرایط مطلق و افراطی ابراز می شوند.
روش کار
مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی-تحلیلی از نوع همبستگی است که در آن روابط میان متغیرهای ارزش های اخلاقی و تحربیات بهینه و نگرش های ناکارآمد با بهزیستی با استفاده از معادلات ساختاری بررسی شد. جامعه آماری شامل همه کارمندان شهرداری ورامین در سال 1398 بودند. تعداد این کارمندان 124 نفر می باشد. روش کار به این صورت بود که پس از صحبت با کارمندان و بیان اهداف پژوهش، از ایشان سوالاتی در مورد اختلالات روانی مانند سابقه بستری شدن، مصرف مواد و تشخیص هر یک از بیماری های روانی از سوی روانپزشکان و روانشناسان پرسیده شد. پس از انجام غربالگری های لازم، تعداد 115 نفر به عنوان افراد نمونه با روش دواطلبانه انتخاب شدند. همچنین به وسیله نرم افزار spss  و lisrel به بررسی روابط بین متغیرها پرداخته شد.
نتایج
نتایج نشان داد که تجربیات بهینه و ارزش های اخلاقی بر بهزیستی تاثیر دارد. همچنین نگرش‎های نا کارآمد بر بهزیستی تاثیر دارد. از سوی دیگر تجربیات بهینه و ارزش های اخلاقی بر نگرش‎های نا کارآمد موثر می‎باشد.
نتیجه گیری
می‎توان چنین نتیجه گرفت که  افراد در بزرگسالی با موقعیت هایی روبه رو می شوند که ممکن است سبب فعال شدن نگرش های ناکارآمد اولیه شود. در این حالت فرد خاطرات هیجان انگیزی را از دوران کودکی تجربه می کنند. این نگرش های ناکارآمد شامل باورهای غیرمنطقی است که فرد نسبت به خود، دنیای پیرامون و آینده دارد و زمینه ساز بیماری های روانی در افراد می شود. این نگرش های منفی سبب بدبینی و پایین آمدن سطح بهزیستی می شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
680 تا 691
لینک کوتاه:
magiran.com/p2117088 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!