بررسی شکاف ها و نیازها در برنامه درسی دوره کارشناسی پرستاری در ایران: پیش درآمدی بر طراحی الگوی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

موضوع ارتقای شایستگی های دانشجویان علوم پزشکی در عرصه های علمی، ارتباطی و مهارتی، به عنوان یکی از راهبردهای ذیل سیاست های کلان «برنامه جامع آموزش عالی حوزه سلامت»، تصریح شده است. رویکرد مبتنی بر شایستگی، در طراحی برنامه های درسی در دانشگاه های برتر جهان، با این سیاست کلان، تطبیق داشته و با ارایه اسلوبی علمی، تحلیل وضعیت موجود را تسهیل می نماید. با توجه به اهمیت و پیچیدگی دوره کارشناسی پرستاری، مطالعه حاضر، با  هدف بررسی شکاف ها و نیازهای موجود در برنامه درسی دوره کارشناسی پرستاری در ایران به عنوان پیش درآمدی منطقی برای طراحی الگوی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی انجام شد.

مواد و روش کار

پژوهش حاضر، یک مطالعه کیفی و مشتمل بر دو بخش نیازسنجی و مطالعه تطبیقی بود؛ که به منظور انجام نیازسنجی از فن دلفی و برای مطالعه تطبیقی از الگوی Bereday استفاده گردید.

یافته ها

پس از اولویت بندی اطلاعات حاصل از فرآیند نیازسنجی، در نهایت 8 محور اصلی «شایستگی های دانشجویان»، «محتوا»، «سازمان دهی محتوا»، «روش های آموزشی و تجربیات یادگیری»، «ارزیابی دانشجو»، «زمان»، «نیازهای جامعه» و «کلیت برنامه درسی» استخراج گردید. در هر محور موضوعات مهم تر به تفکیک مشخص شده و در مجموع 35 گزاره به عنوان شکاف و نیاز اصلی در برنامه درسی دوره کارشناسی پرستاری، لحاظ گردید. همچنین یافته های مطالعه تطبیقی نشان داد ، وضعیت موجود برنامه درسی دوره کارشناسی پرستاری در ایران در مقایسه با برنامه های درسی مشابه در دانشگاه های برتر جهان، افزون بر تایید وجود برخی شباهت ها، حاکی از تفاوت هایی تاثیرگذار در کلیت برنامه درسی این دوره همچنین هر یک از اجزا و عناصر آن است.

 نتیجه گیری

دغدغه اصلی شرکت کنندگان در این مطالعه، در خصوص عدم مهارت کافی دانش آموختگان دوره کارشناسی پرستاری بود. آنها معتقد بودند که به رغم تلاش مسوولان و دست اندرکاران امر آموزش پرستاری، برنامه درسی به گونه ای نیست که بتواند در دانشجویان، انگیزه ایجاد کند و دانش آموختگان را به درک و نگرش و مهارت لازم در خصوص حرفه خود، برساند. به طور کلی، مطالعه حاضر به کشف برخی نیازها و شکاف های موجود در برنامه درسی ایران منجر شده است و می تواند مورد استفاده تصمیم سازان در امر آموزش پرستاری کشور قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
145 تا 158
لینک کوتاه:
magiran.com/p2117103 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!