تاثیر روش ‎های مختلف انحراف فکر بر روی درد ناشی از رگ گیری: مطالعه موردی در کودکان 6-3 ساله

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کودکان در پاسخ به درد تحریک پذیر، بی‎قرار و هیجان زده می‎شوند. اغلب کودکان درد ناشی از تزریق را پیش بینی می‎کنند و با رفتار‎های غیر سازگارانه توام با اضطراب قبل از تزریق، مانع انجام آن می‎شوند بنابراین هدف از انجام این مطالعه بررسی میزان تاثیر روش‎های مختلف انحراف فکر بر روی درد ناشی از رگ گیری در کودکان6-3 ساله  است.

روش کار

این مطالعه شبه تجربی بر روی 110 نفر از کودکان بستری شده در بخش کودکان بیمارستان پیمانیه شهرستان جهرم به روش نمونه گیری در دسترس و تصادفی انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات در مطالعه حاضر شامل سه پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، مقیاس بررسی رفتاری درد کودکان و  مقیاس عددی سنجش درد بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار  SPSS نسخه 21 و آزمون‎های آماری توصیفی و استنباطی صورت گرفت.

نتایج

مقایسه گروهای پژوهش از لحاظ مقیاس بررسی رفتاری درد با استفاده از آزمون من ویتنی نشان داد که بین تمام گروه‎های توپ موزیکال، باد کردن بادکنک، در آغوش مادر، توپ موزیکال+آغوش مادر و کنترل تفاوت معنی دار وجود داشت (05/0 >p). گروه "کنترل" بیشترین و گروه "توپ موزیکال + آغوش مادر" کمترین میانگین رفتاری درد و سنجش درد را داشتند.  

نتیجه گیری

اجرای برنامه‎ی انحراف فکر باعث کاهش درد ناشی از رگ گیری در کودکان شده است. بنابراین می‎توان با انواع روش‎های انحراف فکر، اثرات تجزیه مخرب رویه‎های دردناک و استرس‎آور را در کودکانی که درد زیادی در هنگام رویه‎های دردناک زمان تشخیص، درمان و کنترل بیماری خود تجربه می‎کنند را کاهش داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1814 تا 1822
لینک کوتاه:
magiran.com/p2117184 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!