کاهش میل جنسی زنان از دیدگاه طب ایرانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

عملکرد جنسی یکی از مولفه‏های مهم کیفیت زندگی است که اختلال آن می‏تواند آسیب جدی به ارتباطات بین فردی، سلامت عاطفی و اعتماد به نفس افراد وارد کند. شیوع قابل توجه اختلالات عملکرد جنسی و عوارض آن لزوم بهره‏مندی از دیدگاه‏های سایر مکاتب طبی را روشن می کند. طب ایرانی، به عنوان یک طب کل‏نگر دارای تجربیات و دیدگاه‏های مشخص در تشخیص و درمان ضعف جنسی است. مطالعه حاضر به علل کاهش میل جنسی (باه) زنان و درمان آن از نگاه طب ایرانی می‏پردازد.

مواد و روش ها:

در این مطالعه مروری، متون معتبر طب سنتی با محوریت قانون، پیرامون ضعف جنسی، مورد بررسی قرارگرفت و دیدگاه های طب سنتی و طب رایج در این حوزه مقایسه شد.

یافته ها:

طب ایرانی، سلامت اعضای رییسه (قلب، مغز، کبد و غدد جنسی) را لازمه سلامت جنسی می داند در حوزه درمان نیز، تقویت این اعضا می تواند موجب کارکرد بهتر جنسی شود. سبب شناسی اختلال عملکرد جنسی زنان پیچیده و چندعاملی است و حاصل اثر متقابل عوامل فیزیولوژیک (بیولوژیک)، روان شناختی و جامعه شناختی است و فاکتورهای روان شناختی به عنوان علت اولیه و مهم تر از سایر عوامل مطرح است. مکتب غنی طب ایرانی، مشکلات روانی را برخواسته از ضعف قوای‏ نفسانی و حیوانی می‏داند. به نظر می‏رسد اهمیت دادن به عوامل روان‏شناختی در طب رایج، در راستای نظر طب ایرانی در مورد اولویت دادن اعضای رییسه در تشخیص و درمان ضعف باه باشد.

نتیجه گیری:

این تحقیق برآن است که با ارایه دیدگاه‏های تشخیصی و درمانی طب ایرانی در حوزه ضعف باه، زوایای تازه‏ای در برخورد با این اختلال بگشاید، تا بتوان از راهکارهای درمانی طب ایرانی در افزایش میل جنسی زنان استفاده کرد و مسیر را برای تحقیقات بالینی در این حوزه هموار و فراهم کرد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
237
لینک کوتاه:
magiran.com/p2117864 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!