شیوع سندرم متابولیک در چهار فنوتیپ از PCOS و ارتباط آن با اجزای آندروژنی در میان زنان ایرانی

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) خطر سندرم متابولیک (MetS) را افزایش می دهد. مقاومت به انسولین (IR) نقش مهمی در پاتوفیزیولوژی PCOS و MetS دارد.

هدف

این مطالعه به منظور مقایسه شیوع MetS در بین فنوتیپ های مختلف PCOS و ارتباط آن با اجزای آندروژنی انجام شد.

مواد و روش ها

182 شرکت کننده واجد شرایط از پنج گروه برای این مطالعه مقایسه ای با روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند. سپس آنها با توجه به معیارهای روتردام به پنج گروه تقسیم شدند: (41n=) H+P+O، (33n=)H+P ، (40n=)O+P ، (37n=) H+O و گروه کنترل (بدون PCOS) (31n=) .MetS براساس معیارهای NCEPATPIII اندازه گیری شد. اجزای آندروژنی شامل توتال تستوسترون (TT)، شاخص آزاد اندروژن (FAI) و گلوبولین متصل شونده به هور‌مو‌ن جنسی (SHBG) است.

نتایج

اختلاف معنی داری بین گروه های مطالعه به لحاظ شیوعMetS مشاهده شد (01/0 =p). در فنوتیپ H+P+O اختلاف معنی داری بین TG و TT و ارتباط معنی داری منفی بین SBP و DBP با SHBG وجود داشت. در فنوتیپ O+P، WC به طور معکوس با SHBG مرتبط بود. در فنوتیپ H+O، FBS و TG به طور مثبت با FAI ارتباط داشت، اما HDL به طور معکوس با FAI مرتبط بود. علاوه بر این، WC و DBP با TT در فنوتیپ H+O رابطه مثبتی داشتند. ارتباط معنی داری بین پارامترهای MetS و اجزای آندروژنیک در سایر افراد PCOS (فنوتیپ H+P) و در گروه کنترل مشاهده نشد. TT در گروه PCOS مبتلا به MetS به طور معنی داری بالاتر بود (04/0 =p).

نتیجه گیری

براساس نتایج تحقیق، مولفه های هیپراندروژنیک پیشگویی کننده های قوی اختلالات متابولیک هستند. بنابراین، ما پیشنهاد می کنیم که غربالگری MetS به منظور پیشگیری از MetS و عوارض مرتبط با آن در زنان مبتلا به PCOS مورد نیاز است.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
253 تا 264
لینک کوتاه:
magiran.com/p2118422 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!