شناسایی شایستگی های رهبری استراتژیک با رویکرد رضایت ذینفعان سازمان در صنعت حمل و نقل هوایی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مسولیت کلی هر سازمان بر عهده رهبران استراتژیک است و عملکرد سازمانی متاثر از انتخاب های استراتژیک،  بازتاب عمل و رویکرد مدیران ارشد آن است. پویایی کنونی فضای کسب وکار و پیشرفت فن آوری، سازمان ها را در تقابل با گروه های مختلف ذینفع قرار داده است که خواسته های متعارض و واگرایی دارند. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی توانمندی های مورد نیاز رهبران استراتژیک برای جلب رضایت ذینفعان مختلف سازمانی در شرکت های هواپیمایی ایرانی انجام شد.

روش شناسی: 

این پژوهش به لحاظ جهت گیری در زمره پژوهش های توسعه ای قرار دارد و با استفاده از روش کیفی تحلیل تم بر روی داده های حاصل از مصاحبه های نیمه ساختاریافته 17 نفر از رهبران استراتژیک شرکت های هواپیمایی (مدیرعامل، اعضای هییت مدیره و مدیران ارشد اجرایی) انجام شد. برای نمونه گیری از روش هدفمند قضاوتی و جهت تحلیل داده ها از نرم افزار QSR Nvivo استفاده شد.  پایایی کدگذاری مصاحبه ها با استفاده از روش درصد توافق درون موضوعی تایید شد.

یافته ها: 

در نتیجه تحلیل داده های پژوهش، 4 تم اصلی شامل ویژگی ها و مهارت های بنیادین رهبری در جایگاه استراتژیک، ویژگی های فردی، مهارت های رفتاری بین فردی، مهارت های مدیریتی، 24 تم فرعی و 60 مفهوم برای رهبری استراتژیک با رویکرد ذینفعان شناسایی شدند.

نتیجه گیری: 

الگوی چهار وجهی رهبری استراتژیک ذینفع محور در راستای توفیق تیم مدیریت ارشد سازمان ها برای جلب رضایت ذینفعان مختلف ارایه شد. الگوی مذکور را می توان به عنوان مبنایی برای انتخاب و آموزش مدیران استراتژیک شرکت های هواپیمایی به کار گرفت.

زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 108
فایل متن این مقاله در مگیران وجود ندارد!
دسترسی به متن مقالات تنها در صورت اعلام موافقت و همراهی نشریات با مگیران امکان پذیر است.
شایان ذکر است خدمات مگیران به نشریات به صورت رایگان ارایه می‌شود. کافی است هر نشریه ضمن اعلام موافقت کتبی خود با این خدمات فایل PDF مقالات را در اختیار ما قرار دهد.
شما نیز می‌توانید با پیشنهاد استفاده از خدمات مگیران به نشریه‌ای که مقاله شما در آن منتشر شده‌است آن را از این طریق در اختیار کاربران این پایگاه مرجع قرار دهید.