بررسی اثر انفجار بر روی سد چراغ ویس با مدلسازی عددی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

امروزه با افزایش مشکلات مربوط به کمبود منابع آبی و معضلات انرژی، صنعت سدسازی در کشورمان بطور چشمگیری رو به توسعه است. از سویی، با توجه به افزایش تهدیدات خارجی با هدف مختل سازی زیرساخت های حیاتی کشور و ایجاد خسارات جانی و مالی با استفاده از روش های متنوع انفجار، موضوع تقویت پدافندی در کشور ضرورت ویژه ای پیدا کرده است. در این تحقیق تلاش شده است تا با شبیه سازی رایانه ای و اعمال بار انفجار بر روی بدنه سد (سد سنگریزه ای با هسته رسی چراغ ویس)، تاثیراتی که انفجار روی بدنه سد خواهد داشت را بررسی کنیم. سپس با انجام تحلیل های حساسیت بر روی میزان بار انفجار و اعمال تغییراتی مانند افزایش ضخامت ریپ رپ، کاهش شیب بالادست، کاهش شیب پایین دست، کاهش تراز نرمال آب و تغییر مشخصات سد میزان اثرات ناشی از انفجار با مدل اصلی مقایسه می گردد. با مدلسازی این سد در نرم افزار المان محدود آباکوس و اعمال بارگذاری انفجار بر روی بالادست سد مشاهده شد که با افزایش ضخامت ریپ رپ، کاهش شیب بالادست و پایین دست، کاهش تراز نرمال آب مخزن و به کارگیری مصالح با مقاومت بیشتر، میزان نشست در نقطه زیر انفجار کاهش می یابد. همچنین ناحیه هایی از سد که دارای کرنش پلاستیک بیش از 10 درصد می باشند، کاهش پیدا می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p2118511 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!