تنظیم بهینه ی کنترل کننده سه ترمی و جبران کننده دو ترمی در سیستم های قدرت آبی برای کنترل فرکانس-بار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در نیروگاه های آبی، پارامتر زمان راه اندازی آب توربین وابسته به شرایط بار حقیقی بوده و نیازمند یک جبران سازی افتی گذرا برای کمینه سازی مشخصه ی پاسخ معکوس است. نسبت میرایی بار براساس مقدار بار تغییر کرده و منجر به نوسان بار و ماشین می شود، لذا کنترل فرکانس-بار برای نیروگاه های آبی از اهمیت بیشتری برخوردار است. در این مقاله در راستای برطرف ساختن نقاط ضعف روش های موجود، چند روش برای تنظیم پارامترهای کنترل کننده ی تناسبی، انتگرالی، مشتقی و جبران ساز جبران سازی افتی گذرا در کنترل فرکانس-بار ارایه شده است. روش اول مبتنی بر مشخصه ی پاسخ زمانی مطلوب برای خروجی جبران سازی افتی گذرا است. در روش مشخصه ی پاسخ زمانی مطلوب، تنظیم پارامترهای کنترل کننده سه-ترمی و جبران سازی افتی گذرا به دو زیر مسئله ی جداگانه تقسیم بندی شده و در دو مرحله حل می شود. روش دوم، بهینه سازی همزمان پارامترهای کنترل کننده و جبران ساز با بهینه سازی مبتنی بر ازدحام ذرات است. برای ارزیابی روش مشخصه ی پاسخ زمانی مطلوب و بهینه سازی مبتنی بر ازدحام ذرات، عملکرد این دو روش با روش ماکزیمم پیک حداکثری6 مقایسه شده است. نتایج شبیه سازی نشان می دهد که در بیشتر شرایط و با درنظر گرفتن معیارهای مختلف مانند میزان انحراف فرکانس و توان خروجی توربین آبی عملکرد روش مشخصه ی پاسخ زمانی مطلوب بهتر از روش های دیگر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 91
لینک کوتاه:
magiran.com/p2118512 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!