ارزیابی واکنش سرمایه گذاران با روش سرعت تعدیل قیمت سهام به ‏ارزش ذاتی در سطح صنایع در بورس تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
چگونگی واکنش سرمایه گذاران نسبت به اطلاعات محیط اقتصادی ، نقش کلیدی در تعیین میزان کارایی بازارسرمایهدارد. اگر این واکنش صحیح و سریع باشد، بازار سرمایه کارایی قوی دارد، در غیر این صورت، با هرگونه تاخیر و یا اختلال در واکنش سرمایه گذاران، از قدرت کارایی بازار کاسته می ‏شود. در این پژوهش بیش واکنشی سرمایه گذاران با استفاده از روش ارزیابی سرعت تعدیل قیمت سهام در رسیدن به ارزش ذاتی در بازه زمانی05/1/1392 الی 01/03/1396 آزمون شده است. در این راستا سرعت تعدیل شاخص قیمت سهام ده صنعت منتخب بورس (کانی های ‏فلزی، محصولات کاغذی، محصولات چرمی، فراورده های ‏نفتی، منسوجات، محصولات دارویی، لاستیک، فلزات اساسی، خودرو و محصولات شیمیایی) بر مبنای چهار رویکرد مدل تعدیل جزیی آمیهود و مندلسون (1987)، داموداران (1993)، نسبت های اتو کوواریانس و فرآیندهای ARMA تیوبالد و یالوپ (2001، 2002) محاسبه شد. بر اساس برآوردگر نسبت اتو-کوواریانس و رویکرد آمیهود و مندلسون (1987) کم واکنشی در هیچ از صنایع منتخب مشاهده شد. روش ARMAنیز نشان داد در تمامی صنایع بجز صنعت خودرو وجود پدیده کم واکنشی مشاهده شده و در صنعت خودرو بیش واکنشی سرمایه گذاران وجود دارد. بر اساس روش داموداران همه 10 صنعت منتخب سرمایه گذاران بیش واکنشی داشتند. که بر اساس مطالعات مختلف نتایج روش داموداران از قابلیت اعتماد پایینی برخودار است.
زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 92
لینک کوتاه:
magiran.com/p2118803 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!